Kādos apstākļos mākslīgais intelekts no drauga pārvēršas par ienaidnieku?!
Tas ir atkarīgs no pie varas esošo politiķu un viņu atbalstītāju
rīcības konfrontācijā ar opozīciju
Līdzšinējā digitalizācijas globālā
pieredze liecina, ka daudzas valstis cenšas izmantot zinātnes sasniegumu un IT tehnoloģiju
progresa rezultātus visaptverošai privāto datu vākšanai un uzkrāšanai. Ar vienu
mērķi - nodrošināt efektīvu kontroli pār saviem pilsoņiem.
Šajā ziņā īpaši apdraudēti ir to
valstu iedzīvotāji, kurās vara ir autokrātisku režīmu rokās, kurās pie varas esošie
politiķi nevilcinās organizēt totālu kontroli pār valsts iedzīvotāju privāto
dzīvi un viņu aktivitātēm. Pie varas esošie reglamentē un soda jebkuras,
valdošā režīma pārstāvju pasaules redzējumam neatbilstošas, darbības. Drastiski
ierobežo saviem egoistiskajiem motīviem un uzskatiem pretrunīgus viedokļus,
iniciatīvas, radošas izpausmes.
Valstiskās institūcijas šāda veida
kontroles nodrošināšanai ir ieinteresētas savākt, akumulēt un varas interesēs
apstrādāt iespējami lielāku un daudzpusīgāku informāciju par pilsoņiem.
Autokrātiska tipa valstīs varas elite cenšas
organiski savienot dažādas IT inovācijas integrālā digitālās platformas tīklā,
šādi panākot totālu varas kontroli pār valsts iedzīvotāju privāto dzīvi.
Nodrošinot praktiski neierobežotas iespējas to organizēt un optimizēt,
atbilstoši varas priekšstatiem par paklausību, pareizu uzvedību, sociālo kārtību, likumību un tā joprojām.
Lai nepieļautu dehumāna valsts
digitalizācijas scenārija īstenošanu, ir jānonāk pie vēsturiskajā pieredzē balstītas atziņas,
ka nav jēgas paniski baidīties no zinātnes un tehniskā progresa
sasniegumiem. Tie nav jānoliedz, jo ir bezcerīgi tiem pretoties. Bet jāmobilizē
gribasspēks, jānomāc iepotētā bezpalīdzība, jāpārvar redzesloka aprobežotībā
dzimusī vienaldzība un pašiem aktīvi jāiesaistās visā notiekošajā. Tikai
līdzdarbojoties, publiski uzraugot un kontrolējot digitalizācijas
procesus valstī, ir iespējams tos virzīt demokrātijas pilnveidošanas nolūkā:
tos humanizējot un formējot atbilstoši sabiedrības vajadzībām un pilsoņu kopējām
interesēm!
Ņemot to vērā, var prognozēt
iespējamos mākslīgā intelekta
evolūcijas virzienus.
Pirmais un visbīstamākais
scenārijs, kad autokrātiskā, totalitārā valstī politiskie
līderi - diktatori, izmantojot visas viņiem pieejamās varas sviras, dzelžaini kontrolē
un virza mākslīgā intelekta progresu sev izdevīgā virzienā. Represīvi & materiāli
stimulē mākslīgā intelekta rīku izveidi un izmantošanu savas varas saglabāšanas
interesēs:
▼ lai slavinātu sevi, vispusīgi uzraudzītu valsts
iedzīvotāju dzīvi un mērķtiecīgi orientētu viņu uzvedību;
▼ lai cenzētu un modificētu visas iedzīvotājiem
pieejamās informācijas plūsmas;
▼ lai vardarbīgi uzspiestu personalizētu vērtību skalu
savas valsts iedzīvotājiem, represīvi apspiežot katru nepaklausīgo personu, drastiski
ierobežojot, kriminalizējot opozīcijas un disidentu aktivitātes.
Šādos
apstākļos IT uzņēmumi, kas attīsta MI un tuvojas vispārējā mākslīgā intelekta (AGI-
Artificial
General Intelligence) līmenim, tiek pakļauti varas struktūru
spiedienam. Tas notiek, izmantojot dažādus valsts varas rīcībā esošos
instrumentus – sākot ar preferencēm un juridiskiem ierobežojumiem, cenu un
nodokļu politiku, beidzot ar uzņēmumu nacionalizāciju un to darbības pilnīgu
pakļaušanu varas interešu īstenošanai. Patiesībā dzīvē tiek īstenota modernizēta
orveliskā vīzija, līdzīgi kā pašlaik tas notiek Ziemeļkorejā, arī Ķīnā,
Krievijā.
Otrais
un, visticamāk, prognozējamais mākslīgā intelekta attīstības virziens
demokrātiskajās valstīs pašreizējā situācijā ir dominējošo
IT uzņēmumu centieni gan savā valstī, gan starptautiskajā jomā diskriminēt konkurentus. Ierobežot
viņu spējas veiksmīgi konkurēt esošajā tirgū, arī pārpirkt tos, iekļaujot savā
korporācijā.
Rezultātā
rodas un nostiprinās oligopols, kad konkurentu ienākšana esošajā IT tirgū kļūst
ļoti apgrūtināta. Faktiski tirgus tiek monopolizēts. Dominējošie uzņēmumi sāk
diktēt sev labvēlīgus komerciālus nosacījumus un iegūst spēju noteikt mākslīgā
intelekta attīstības stratēģiju un mērķus. Līdz brīdim, kad valsts pārvaldes
struktūras sāk stingrāk reglamentēt, kontrolēt, ierobežot IT uzņēmumu rīcības
brīvību.
Bieži
vien tas notiek esošo politisko spēku interesēs, kas ne vienmēr sakrīt ar
patērētāju & MI pakalpojumu lietotāju vēlmēm. Vai disonē ar kopējā
sabiedriskā labuma kritēriju prasībām, pat nonākot konfliktā ar universālajām
cilvēciskajām vērtībām.
Droša,
uzticama, empātiska mākslīgā superintelekta izveide ir mūsu laika vissvarīgākā
sociālā & tehnoloģiskā problēma, kuru risinot, ir jānodrošina, ka digitālās
transformācijas centrā ir un paliek cilvēks.
Šīs
obligātās prasības ievērošanu var nodrošināt, ejot pa Trešo, visoptimālāko,
arī drošāko MI harmoniska progresa ceļu,
kurš balstās uz Cilvēces kolektīvā saprāta mobilizācijas īstenošanu:
▼ lai sadarbībā ar mākslīgo
intelektu veidotu demokrātisku Cilvēces nākotni;
▼lai visaptverošā tvērumā nodrošinātu optimālu ļaužu prioritāro interešu ievērošanu visā pasaulē;
▼lai nepieļautu, ka MI tehnoloģija
diktatoru rokās tiek izmantota kā ierocis cilvēku paverdzināšanai, viņu
izpausmes brīvības apspiešanai, viņu personības degradācijai, pārvēršanai
par nevarīgiem, varai pakļautiem, nepilnvērtīgiem indivīdiem;
▼ lai inovatīvais
mākslīgais superintelekts (ASI- Artificial Superintelligence) kļūtu par
cilvēces labdari, nevis posta nesēju;
▼ lai cilvēkiem palīdzētu rast sev cienīgu vietu
pasaulē, un viņu dzīve iegūtu jēgpilnu piepildījumu;
▼ lai novērstu autokrātu & diktatoru joprojām plaši piekopto populisma un demagoģijas praksi izmantot pašpasludinātas “nacionālās” intereses & tradicionālās vērtības, kā arī valsts suverenitātes jēdzienu par manipulācijas rīkiem ar valsts pilsoņu jūtām un prātiem, lai par katru cenu saglabātu savu varu.
Šāda mērķa vārdā
vispirms ir nepieciešams organizēt un veidot
pārnacionālas struktūras, kuras integrē, apvieno, mērķtiecīgi koordinē un
uzrauga IT kompāniju centienus AGI
jomā. Ja sākumā tās varētu būt reģionāla
mēroga, tad tuvākajā nākotnē tām jākļūst par globālām (piemēram, ANO paspārnē).
Tā tiktu
nodrošināta savstarpēji izdevīga, auglīga starpvalstu kooperācija, AGI
radīšanas procesā būtiski samazināta politiskā spiediena & komerckritēriju
noteicošā loma. Izstrādātas racionālas
tiesību normas, kurās definēti mērķi, noteikti stimuli to sasniegšanai un nepieciešamie
ierobežojumi. Lai inovācijas MI tehnoloģiju jomā tālāk paplašinātu cilvēka spējas un
patiešām nestu sabiedrībai daudzveidīgu labumu, veicinātu
civilizācijas uzplaukumu.
Tas
nodrošinātu,
ka par vispārēju prioritāti kļūst prasība
AGI un tālākā perspektīvā arī ASI superspēju izmantošanu par
labu visai sabiedrībai un katram cilvēkam. Šādi varēs novērst arī varas koncentrāciju negodprātīgu
politiķu rokās, iniciēt apstākļus, lai izzustu krasā sociālā nevienlīdzība. Radīt
nepieciešamos priekšnoteikumus, lai humānisma ideju reprezentējošie, racionāli
domājošie valstu politiskie līderi savu rīcību un aktivitātes motivētu,
apzinoties un saprotot:
▼ka ikvienas nācijas
spēka potenciāls visā pilnībā atklājas tikai sadarbībā, solidaritātē, uzticībā;
▼ka jebkura politiķa
diženums slēpjas viņa cilvēcībā, bet ne varas ambīcijās;
▼ka cilvēktiesību
ievērošana gan vārdos, gan darbos ir obligāta prasība nācijas laimīgas un ilgtspējīgas
izaugsmes nodrošināšanā;
▼ka ikviena cilvēka
personības pašapliecināšanās brīvības nodrošināšana arī kalpo par garantu adekvātai
visu pārējo sabiedrības locekļu brīvībai.
Lai
arī šeit prognozētais, rekomendētais MI attīstības ceļš neapšaubāmi ir
vislabākais no civilizācijas progresīvas evolūcijas skata punkta - jo atbilst
visu pasaules nāciju kopējām interesēm,- tomēr šodienas apstākļos tas ir arī
visgrūtāk realizējamais.
Kas
tad ir nepieciešams, lai šeit piedāvātā vīzija tiktu veiksmīgi īstenota?!
Vispirms
jau jāņem vērā universālā atziņa, ka
saprātīgs cilvēks racionāli izvērtē apstākļus
un veic mērķtiecīgas darbības. Tātad viss sākas ar cilvēku, izpaužas
caur cilvēku un galu galā arī atgriežas pie cilvēka viņa darbības likumsakarīgu
seku veidā. Ja cilvēks savā subjektīvajā rīcībā neievēro objektīvās
cēloņsakarības, tās voluntārā veidā neapdomīgi, muļķīgi pārkāpj– sekas vienmēr
būs viņam un, diemžēl, arī līdzcilvēkiem nelabvēlīgas!
Tas
nozīmē, ka obligāti jāņem vērā subjektīvā faktora primārā lomu stratēģijas un
politisko pozīciju & nostādņu izstrādē un to īstenošanas mehānisma
organizācijā. Un soli pa solim jāpanāk, lai valstu vadītāji, visu rangu
politiķi un arī ierēdņi ar savu kompetenci, tikumiskajām īpašībām atbilstu
savam sociālajam statusam.
Tātad izšķiroša nozīme nāciju
progresīvas attīstības nodrošināšanā ir valsts vadītāju un varas elites (istablišmenta)
īstenotai politikai, tās ietvaros izvirzītajiem mērķiem, izvēlētajām metodēm un
līdzekļiem šo mērķu sasniegšanai. Savukārt, šādu politikas izstrādi un ieviešanu
determinē partiju līderu lietpratība, cilvēcība, viņu rīcības motīvi.
Kas
tad ir vajadzīgs, lai vēlētājs, pirms izdara izvēli un nodod savu balsi par
labu konkrētajam politiķim, - iegūtu pārliecību par izvēles pareizību, lai viņš
kārtējo reizi neuzķertos uz
demagoģijas un populisma ēsmas?!
Lai sekmīgi risinātu šo pamatproblēmu,
jāveic politiķu kompetences prasību konkretizēšana un noteikšana. Politiķa personības vispusīga izvērtēšana praktiski
jāuzsāk ar profesionālatlases algoritmu kompleksa izstrādi un aprobāciju
pilotprojekta veidā. Pēc algoritmu sistēmas sekmīgas testēšanas un praktiskās
pārbaudes veikšanas šāda profesionālās
atlases kārtība ir jālegalizē. Tālāk tā jāpielieto ikvienas, elektorāta
pilnvarojuma tīkojošas, personas objektīva, zinātniski argumentēta, vispusīga
raksturojuma iegūšanai. Šādi tiks izveidots
personas humānais portrets (profils, pase, karte), kurā tiks pārliecinoši
atspoguļots attiecīgā indivīda personisko īpašību, prasmju kopums. Arī sniegts viņa
profesionālo spēju izklāsts, konstatēta viņa līdzšinējās darbības atbilstība
sabiedrības vajadzībām.
Iegūtais personas portrets sniegtu
elektorātam patiesu, pietiekami pilnīgu un skaidru priekšstatu par kandidātu
tautas pilnvarojuma saņemšanai. Ļautu prognozēt attiecīgā indivīda spējas
efektīvi risināt sabiedrībai aktuālās problēmas. Objektīvi raksturotu viņa
potences nodrošināt pilsoniskās sabiedrības progresu, sekmīgi īstenojot viņa pārstāvētās
partijas programmā piedāvātās reformas, iniciatīvas, mērķus un solījumus.
Ikviens darba devējs ar lielu rūpību
izvēlas sev darbiniekus, iespējami detalizētāk izpēta viņu raksturiezīmes un
profesionalitāti, šajā nolūkā izmantojot arī specializēto personālatlases firmu
pakalpojumus.
Kāpēc gan tautai, kura ir darba
devējs politiķiem, - būtu jāturpina samierināties ar dziļi aplamo, bet joprojām
plaši praktizēto manipulatīvo, necaurspīdīgo, riskantas - partiju rāmjos
ierobežotas,- izvēles procedūru?!
Reāli tā ir elektorāta izvēles brīvību
nicinoša kārtība. Kad slēptā veidā no pilsoņu vairākuma tiek virzīti un
vēlētājiem piedāvāti ambiciozi, nereti negodprātīgi, humānisma kritērijiem un
sociālā progresa prasībām neatbilstoši, nekompetenti, varaskāri
karjeristi. Toties varenu un sociāli ietekmīgu cilvēku grupām pietuvināti,
viņiem noderīgi un vajadzīgi indivīdi. Rezultātā cieš visa sabiedrība, ikkatrs
vēlētājs: izplatās korupcija, sociālā nevienlīdzība, gara nabadzība,
konformisms, favorītisms, liekulība, meli, vairojas konflikti, pastāv un rodas
jauni eksistenciālie draudi.
Ticu,
esmu pārliecināts, ka mūsu vidū ir daudz gudru, talantīgu, godprātīgu un tautas
pilnvarojuma cienīgu, emocionāli inteliģentu cilvēku, kuri tautas kopējo interešu
vārdā spēj digitalizēt valsti, veidot atvērtu sabiedrību un attīstīt tiešo
demokrātiju. Tā novēršot totalitārisma draudus un vedot mūs visus pretī
laimīgai nākotnei.
Šādas personības ir
mērķtiecīgi jāmeklē mūsu vidū, jāatrod un jārada viņiem pilnvērtīgas iespējas
sava radošā potenciāla izmantošanai sabiedrības labā. Jāprezentē šos cilvēkus
vēlētājiem, lai viņi pelnīti saņemtu tautas uzticības mandātu. Tāda
būtībā arī ir sociālās identitātes portreta mērķfunkcija un uzdevums….:
Skat detalizētāku iniciatīvas
izklāstu grāmatā “Kā atbrīvoties no totalitārisma skavām. Izaicinājums pārvarēt politisko
vientiesību “ https://buki.lv/product/ka-atbrivoties-no-totalitarisma-skavam-e-gramata
Tas ir mans - kā cilvēkam, kurš
pārdzīvo trauksmainās mūsdienas, nevēlas grimt bezcerīgā apātijā, - izmisīgs
mēģinājums brīdināt visus saprātīgi domājošos, aktīvos sabiedrības pārstāvjus
par esošajiem draudiem, lai apvienotiem spēkiem novērstu eventuālos eksistences
riskus. Nevar un nedrīkst paļauties uz to, ka arī bez manas līdzdarbības
atradīsies kāds gudrāks, aktīvāks, kurš nodrošinās happy end mums
visiem! Ir bezjēdzīgi uz to cerēt, ignorēt vai noniecināt savas spējas jebkādi
ietekmēt nelabvēlīgu notikumu gaitu.
Šodienas realitātē, kad sociālās identitātes portreta ideja vēl ir
tikai ierosmes stadijā, būtu lietderīgi
izmantot IT uzņēmuma Safe Superintelligence Inc. iestrādes, kā arī NEAR
AI pieredzi centienos apvienot blokķēdes un MI tehnoloģijas. Lai ar MI rīku
palīdzību aktivizētu un veicinātu ANO Vispārējo cilvēktiesību deklarācijā, kā
arī Eiropas Padomes Cilvēktiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijā pasludināto
pamatnostādņu beznosacījuma ievērošanu.
Pētījums, kas paredz, ka mākslīgais intelekts 2027. gadā kļūs nekontrolējams un desmit gadu laikā novedīs pie cilvēces izmiršanas, rada satraukumu tehnoloģiju pasaulē :
A research paper predicting that
artificial intelligence will go rogue in 2027 and lead to humanity's extinction
within a decade is making waves in the tech world.
This video is from Tech Now, the BBC's
flagship technology programme : https://www.bbc.com/reel/video/p0lwdg8y/is-this-how-ai-might-eliminate-humanity-

Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru