otrdiena, 2017. gada 5. decembris

Nākotnes valsts koncepts: Kas jādara, lai to īstenotu


                                                                                   Vis consili expers mole ruit sua

           
 
                         

                             Nākotnes valsts koncepts

                                            Kas jādara, lai to īstenotu 

                   

Ikviens cilvēks jebkurā pasaules valstī vēlas lepoties ar savu zemi, ar piederību nācijai, ar savu identitāti: kultūru, ticību, mentalitāti, valodu u. tml. Tas ir pašsaprotami, tas ir civilizācijas kopējs ieguvums, jo mūsu dažādībā atklājas visas cilvēces daudzveidīgā mentālā, garīgā, kulturālā bagātība.
Bet kas ir vajadzīgs, kas tad ir jādara, lai šādas izjūtas materializētos reālajā dzīves kvalitātē, sabiedrības un indivīda harmonijā?!
Lai mana valsts kļūtu par patiesas lepošanās objekta cienīgu tieši tautsaimniecības sasniegumu, nācijas labklājības līmeņa, tautas garīgās un materiālās bagātības ziņā, nevis tikai nacionālpatriotisku jūtu (nereti kultivētu attiecīgo politisko režīmu interesēs) uzplūdā. Lai būtu objektīvs pamats lepoties ar valsts vadību, kas pratusi efektīvi mobilizēt, izmantot nācijas intelektuālo un radošo potenciālu, esošos dabas resursus sabiedrības kopējās interesēs. Spējusi to visu nodrošināt, gudri pārvaldot savu zemi un tās iedzīvotājus. … turpinājums grāmatā “Kā atbrīvoties no totalitārisma skavām. Izaicinājums pārvarēt politisko vientiesību“: https://buki.lv/product/ka-atbrivoties-no-totalitarisma-skavam-e-gramata

                                                          *    *    *

11.02.2019 

Laikmeta fenomens – dati un to vērtība 

Jānis Rozenbergs 19. marts , 2019 
Saskaņā ar Eiropas Komisijas aprēķiniem datu ekonomika 2020.gadā veidos ap 4% no iekšzemes kopprodukta. No pašvaldības vadītāja skatpunkta tas nozīmē milzīgas iespējas izaugsmei, bet vienlaikus arī tikpat lielu atbildību nodrošināt datu pieejamību, vidi un sabiedrības prasmes datu kopas izmantot.
Pašvaldības un valsts iestādes skrupulozi uzkrāj visdažādākos datus izglītībā, sociālajā un veselības aprūpē, grāmatvedībā, būvvaldē, attīstības jomā un tā joprojām, kas teorētiski varētu būt noderīgi. Diemžēl mana kā pašvaldības vadītāja pieredze liecina, ka mēs ieguldām milzīgu darbu datu savākšanā un uzkrāšanā, bet to izmantošanas iespējas ir niecīgas – dati reti ir analizējamā un apstrādājamā formātā, tie nav pieejami sabiedrībai, un arī kolēģi īsti nesaprot, ko ar tiem iesākt un kādu informatīvo vērtību tie glabā.
Ir jāatzīst, ka šobrīd mēs kā sabiedrība kopumā un katrs atsevišķi esam nedaudz apjukuši datu pārbagātībā.
Teorētiski saprotam datu vērtību, bet faktiski īsti nezinām, kā tos izmantot – jo dati ir tikai izejmateriāls, īstā vērtība ir tajā, ko mēs varam iegūt, datus skatot dažādos griezumos, protams, ievērojot visus datus drošības aspektus.
Tāpēc Cēsu novadā esam sākuši diskusiju par atvērto datu stratēģijas izveidi. Mūsu mērķis ir pašvaldības rīcībā esošos datus “izvilkt no atvilktnes”, lai ikviens iedzīvotājs, uzņēmējs, nevalstiskā organizācija varētu ar šiem datiem strādāt, tos analizēt dažādos šķērsgriezumos un balstīt savus lēmumus un izvēli patiesā un plašā informācijā.
Esmu pārliecināts, ka datu pieejamība un prasme tos analizēt dažādos šķērsgriezumos paver pilnīgi jaunus apvāršņus.
Tas vairo atklātību sabiedrības pārvaldībā, atbalsta biznesa attīstību – labākus lēmumus par cilvēku pārvietošanos, pakalpojumu migrāciju, tūristu piesaisti, labāko vietu veikalam vai medicīnas iestādei, jaunam mājoklim un daudz ko citu. Pasaules prakse rāda, ka ar brīvu pieeju datiem privātais bizness bieži vien nāk ar saviem risinājumiem datu analīzes un izmantošanas jomā, piemēram, Londonā ir radīts datu analīzes rīks, kas apkopo, kādas prasmes un iemaņas būs nepieciešamas nākotnē un kādas interešu izglītības iespējas pastāv Londonā. Lietojot šo risinājumu, cilvēks var atrast visērtāko un praktiskāko risinājumu savu prasmju pilnveidošanai nākotnes vajadzībām.
Lai spertu soli no skaistās teorijas grūtajā praksē, Cēsīs esam uzsākuši sadarbību ar Latvijas Datu skolu (http://eprasmes.lv/latvijas-skolu-atverto-datu-hakatons-2019/ ), kas ir daļa no starptautiska tīkla sabiedrības datu pratības veicināšanai. Vēlamies kļūt par piemēru citām Latvijas pilsētām un novadiem datu pieejamībā un izmantošanā tā, lai radītu reālu ekonomisko efektu. Kopā ar Datu skolu iniciatīvu sabiedrības digitālās identitātes stiprināšanai “Valsts #196” un citiem partneriem aicinām Cēsu novada iedzīvotājus un uzņēmējus ieteikt idejas un priekšlikumus par to, kādas datu kopas būtu nepieciešamas un kāds atbalsts vajadzīgs, lai no datiem iegūtu izmantojamu informāciju.
Savukārt 21.martā konferencē “Es. Identitāte. Dati” Cēsīs ikviens ir aicināts izkāpt no komforta zonas un aizdomāties, kā attīstīt savu digitālo identitāti un iespējas datu laikmetā.
Latvija pēdējo gadu laikā ir būtiski pavirzījusies uz priekšu atvērto datu infrastruktūras un tiesiskā ietvara izveidē, tagad laiks valsts atvērto datu portālu piepildīt ar iedzīvotājiem un uzņēmējiem izmantojamu saturu un attīstīt prasmes datus pārvērst informācijā un pamatotos, gudros attīstības lēmumos.
Jānis Rozenbergs ir Cēsu novada domes priekšsēdētājs


'Fintech' un finanšu sektora uzraudzība Latvijā  

Kārlis Bauze Pasaules Bankas finanšu sektora eksperts

Jau kādu laiku pasaule un arī Latvija ir apradusi ar jauno "brīnumbērnu" "fintech", kas saīsinājumā nozīmē – finanšu tehnoloģijas. Šī jaunā biznesa nozare sacenšas ar jau tradicionāliem finanšu sektora pakalpojumu sniedzējiem – bankām, maksājumu nodrošinātājiem, aktīvu pārvaldītājiem un citiem – un izmanto jaunākās tehnoloģijas, lai uzlabotu finanšu sektora pakalpojumus (lētāk, ātrāk, pievilcīgāk).
Attīstoties tehnoloģijām, "fintech" sāka savu uzvaras gājienu pēc 2008. gada pasaules finanšu krīzes. Pēc tās klasiskais finanšu sektors tika arvien ciešāk uzraudzīts un regulēts, samazinot baņķieru peļņas iespējas un prasot lielākas kapitāla rezerves, tomēr vienlaikus sniedzot lielākas garantijas noguldītājiem (100 000 EUR garantētā atlīdzība) un maksājumu veicējiem (vecas, bet stabilas maksājumu sistēmas).
"Fintech" Latvijā
Ir grūti nodalīt "fintech" Latvijā no visas pasaules, jo visa jaunā tehnoloģija ir mobila un bez robežām. Līdz ar to var tikai runāt par Latvijā operējošām vai reģistrētām kompānijām, piemēram, "Revolut" maksājumu kartes ir populāras Latvijā, taču tas nav Latvijas produkts.
"Fintech" uzņēmumus var iedalīt trīs lielās kategorijās: ātrie kredīti, savstarpējie maksājumi un citi pakalpojumi. Visticamāk, Latvijas iedzīvotājiem pazīstamākās ir ātro kredītu kompānijas – "4Finance", "Twino", "Mintos", "Creamfinance". Starp otrajiem var minēt "Monea", "Coinfide", "Swipe". Savukārt citus pakalpojumus sniedz "blockchain" tehnoloģijas kompānijas, piemēram "BitFury". Pēc "B-Hive" datiem, Latvijas "fintech" jaunuzņēmumu industrija 2017. gadā bija 878 miljonus ASV dolāru vērta. Salīdzinājumam – Latvijas banku sektora peļņa 2017. gadā bija 236 miljoni eiro. Jāatzīmē, ka daudzas no šīm kompānijām joprojām ir jaunuzņēmumi.
Kā nozare varētu attīstīties?
Ekspertu vidū izskan divas versijas par šī sektora tālāko attīstību. Vieni apgalvo, ka "fintech" "apēdīs" vecās bankas, otri – ka banku koncepts ir vecs kā pasaule un tās paliks. Patiesība ir kaut kur pa vidu. Jau tagad bankas ir sapratušas, ka to vecie modeļi vairs nav konkurētspējīgi, peļņas maržas krītas, daudzās valstīs ir pārāk daudz banku, tāpēc bankas investē jaunuzņēmumos vai arī cenšas pašas attīstīt savas tehnoloģijas. "Fintech" ir ļoti labs katalizators, kas stimulē uzlabot vecos, iesīkstējušos biznesa modeļus.
Negribētos piekrist viedoklim, ka "fintech" pārņems visu finanšu nozari. Bankas joprojām būs vajadzīgas, lai korporācijām un sarežģītiem klientiem nodrošinātu sarežģītus aizdevumu darījumus. Maza apjoma kredīti un maksājumi gan varētu arvien vairāk pāriet uz "fintech" platformām, kas ir lētākas un efektīvākas.
Tā saucamie "Big Tech" ("Amazon", "Google", "Facebook") gan varētu būt lieli konkurenti klasiskajām bankām, jo viņiem ir tieša pieeja individuālajiem klientiem un to vajadzībām (pirkumi, personīgā informācija). Līdz ar to viņi, iespējams, ar laiku būs izdevīgākā pozīcijā nekā bankas. Tiek pat uzskatīts, ka bankas varētu kļūt tikai par maksājumu apkalpotājām individuālajiem klientiem, bet saziņu ar klientu veiks "Big Tech" kompānijas.
Kādi ir iespējamie "fintech" riski?
Minēšu tikai dažus no riskiem, kas tuvākā nākotnē varētu rasties:
1.     Ja bankrotē P2P aizdevumu platforma, kā piedzīt aizdoto naudu, nerunājot par ķīlu, ja tāda ir? Piemēram, Ķīnā 2018. gada jūlijā darbību pārtrauca 250 P2P aizdevumu platformas, izraisot paniku investoros. Īpašumtiesību jautājumu risināšana jaunajās platformās ir liels izaicinājums.
2.     Kas notiek ar virtuālo maksājumu karšu atlikumiem, ja kartes operētājs bankrotē? Šajā gadījumā nedarbojas banku depozītu garantiju shēma, kas kompensē zināmu summu no konta atlikuma.
3.     Kam pieder dati par darījumiem, kas veikti ar virtuālajām maksājumu kartēm? Vai tos var tirgot trešajām pusēm?
4.     Kriptovalūtu biržu uzlaušanas vai bankrotu gadījumi raisa daudz jautājumu. Pēdējos gados ir bijuši vairāki gadījumi, kad biržas tika uzlauztas vai to operētāji pasludināja maksātnespēju. Ko šādos gadījumos darīt investoriem?
5.     Kā regulēt virtuālās depozītu platformas (https://www.raisin.com/ un https://likwidity.com/)? Šīs sistēmas lauž līdzšinējos priekšrakstus par likviditātes nodrošināšanu, jo depozīti no vienas valsts brīvi plūst uz citām.
Tie ir tikai daži no jautājumiem, par kuriem jau laicīgi būtu jādomā, lai, kādu glābjot, nevajadzētu tērēt valsts budžeta naudu.
Vai "fintech" uzraudzīt?
"Fintech" tirgum attīstoties, rodas jautājums, vai šī joma būtu kaut kādā veidā jāuzrauga, lai regulācija nebūtu asimetriska (bankām cieša, bet "fintech" minimāla). Jautājums ir nopietns, tāpēc ir sasniedzis arī lielo pasaules valstu līderu darba kārtību. Starptautiskais Valūtas fonds un Pasaules Banka 2018. gada oktobrī savā gada mītiņā Bali pieņēma tā saucamo "Bali Fintech Agenda", kas ir ceļa karte turpmākai diskusijai par "fintech" iespējām un iespējamiem riskiem.
Kā zināms, jaunām lietām ir jārada labvēlīgi attīstības apstākļi, lai tās attīstītos un nestu augļus, tomēr jau laicīgi ir jādomā arī par to, kā izvairīties no iespējamām problēmām, kas var rasties pārāk straujas attīstības rezultātā. Kā piemērs var kalpot straujā ātro kredītu attīstība Latvijā un nebanku biznesa uzplaukums un noriets. Lai atceramies, cik grūti bija pretoties ātro kredītu lobijam un iestāties par aizdevumu likmju saprātīgu ierobežošanu, lai izvairītos no tā, ka daudzi cilvēki tiek ievilkti parādu jūgā. Arī nebanku bizness Latvijā plauka, līdz, tēlaini izsakoties, to piemeklēja salna vasaras vidū.
Kā "fintech" uzraudzīt?
Domāju, ka jāmācās no mūsu iepriekšējām kļūdām un jāsāk domāt par to, vai šī nozare, turpmāk strauji attīstoties, radīs kādus draudus Latvijas finanšu stabilitātei vai tomēr ne. Līdz šim publiski nav nācies dzirdēt diskusijas par šo jautājumu, bet, cerams, ekspertu vidū šāda diskusija notiek.
Ja eksperti vienosies, ka uzraudzība būtu vajadzīga, tad jādomā, kura institūcija to ir spējīga darīt. Redzot, cik lēni un ar kādām problēmām valsts pārvaldē virzās uz priekšu e-veselība, ir pamats jautāt, vai Latvijā ir kāda institūcija, kas būtu spējīga veikt "fintech" uzraudzību. Teorētiski P2P sistēmas būtu jāpārrauga FKTK, bet maksājumu sistēmas – Latvijas Bankai pēc to likumiskās piederības.
"Fintech" uzraudzība pasaulē?
Ņemot vērā, ka par "fintech" uzraudzību pasaulē vēl tikai aktīvi diskutē, nav daudz piemēru, uz ko atsaukties. Plašāk ir zināms par divām privātām kompānijām – BFA un R2A, kas konsultē valstu atbildīgās institūcijas par šīs nozares uzraudzību. Šīm kompānijām ir izstrādāti moduļi (nav lēti), kas palīdz sekot maksājumiem finanšu sistēmā un identificē "šaurās vietas". Šīs sistēmas var izmantot arī naudas atmazgāšanas uzraudzības nolūkos.
Iespējams, kādam no Latvijas jaunuzņēmumiem būtu jāpadomā par iesaistīšanos "regtech" un "suptech" aplikāciju un modeļu izstrādē. Šis ir perspektīvs virziens un dotu savu artavu naudas atmazgāšanas risku samazināšanā, kas Latvijā patlaban ir ļoti aktuāls temats.
Nobeigumā

Lai nebūtu tā, ka vairākas institūcijas Latvijā, kas pašreiz ir atbildīgas par daļu no "fintech" sektoru uzraudzības, katra pērk vai pati būvē atsevišķu sistēmu naudas atmazgāšanas identificēšanai vai "regtech" un/vai "suptech" nolūkos, valstī būtu jārada viena institūcija vai jādomā par funkciju optimizēšanu. Iespējams, diskusijas ap "ABLV Bank" kreditoru prasību apmierināšanu būtu vienkāršākas, ja būtu jau laikus padomāts par modernu banku un maksājumu uzraudzību, tostarp naudas atmazgāšanas jomā.


Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru