ANO impotence – zaļā gaisma
Krievijas noziegumiem Ukrainā
Andis Kudors, Džordža
Vašingtona universitātes viespētnieks
Progresīvie stāsta, ka
cilvēce virzās pa cilvēka saprāta progresa ceļu uz aizvien saulaināku tāli.
Praksē gan ir redzams, ka saulainā tāle tā īsti nav sasniegta. Nav jau tā, ka
nebaudām attīstības augļus, piemēram, zinātnes radītus labumus. Vienlaikus ir
jāsecina, ka labas izmaiņas nav notikušas visās cilvēces darbības jomās. Lai
arī kas ir sasniegts, cilvēcei tā arī nav izdevies atteikties no kara. Kur te
ir progress?
Vils Rodžerss esot
paudis: "Nevarētu teikt, ka civilizācija neattīstās, – katrā jaunā karā
cilvēki tiek nogalināti jaunā veidā." 20. gadsimtā ir bijuši nopietni
mēģinājumi izveidot tādu starptautisko sistēmu, kurā kara iespējamība ja ne
tiktu likvidēta, tad vismaz radikāli samazināta, tomēr lieli panākumi ir
izpalikuši, jo progresa kultivētāji ignorē cilvēka reālo dabu un piedāvā
idealizētus – utopiskus – risinājumus.
Pirmais 20. gs. mēģinājums – Tautu savienība
Pārliecība par to, ka
nepieciešama globāla miera un drošības uzturēšanas sistēma, radās jau Pirmā
pasaules kara laikā. Tas bija pirmais karš, kura upuru skaits sasniedza
vairākus desmitus miljonu un kurā tika pielietoti ķīmiskie ieroči. ASV
prezidents Vudro Vilsons uzrunā Kongresam 1918. gada 8. janvārī ar 14 punktu
programmu izklāstīja savu redzējumu par pasaules kārtību pēc Pirmā pasaules
kara. Programmas galvenie punkti ietvēra atteikšanos no slepenās diplomātijas,
vienlīdzības veicināšanu tirdzniecībā, Vācijas okupēto valstu un teritoriju
atbrīvošanu, Polijas neatkarības noteikšanu un Tautu savienības (jeb Nāciju
līgas) izveidošanu.
Tautu savienība ir
cilvēces vēsturē pirmā starptautiskā organizācija ar pilnvarām nodrošināt mieru
un veicināt drošību visā pasaulē. Tā dibināta 1919. gada 14. februārī Parīzes
miera konferences laikā ar mērķi attīstīt sadarbību un nodrošināt mieru un
drošību starp tautām. Tautu savienības galvenā ēka atradās Ženēvā, Šveicē, un
organizācija sastāvēja no Pārstāvju asamblejas (ietvēra visu dalībvalstu
pārstāvjus), Savienības padomes un Pastāvīgā sekretariāta, kuru vadīja
ģenerālsekretārs. Nespēja nolikt malā valstu savtīgās intereses noveda pie
Tautu savienības nespējas novērst Japānas agresiju pret Ķīnu (1931. g.),
Itālijas agresiju pret Etiopijas impēriju (1935.–1936. g.) un PSRS agresiju
pret Somiju (1939.–1940. g.).
Vērts pieminēt arī
Atbruņošanās konferences izgāšanos 1933. gadā, kad Vācija un Japāna izstājās no
Tautu savienības. Arī PSRS izslēgšanu no Savienības 1939. gadā var uzskatīt par
izmisuma žestu, jo tas tāpat nekādi neietekmēja PSRS–Somijas kara gaitu.
Izslēgšanai tomēr ir nozīme mūsdienās, jo tā apgrūtina Kremļa centienus
izplatīt melus par PSRS pagātni. Tautu savienība izvirzītos mērķus nesasniedza
un savu darbību oficiāli izbeidza 1946. gadā.
Otrs mēģinājums – ANO
Pēc Otrā pasaules kara
– vēsturē postošākā globālā konflikta – 1945. gada 24. oktobrī Sanfrancisko
(Kalifornijas štats, ASV) tika izveidota Apvienoto Nāciju Organizācija (ANO).
Arī tās mērķis bija kļūt par organizāciju, kas spētu efektīvi nodrošināt mieru
un drošību visā pasaulē. Tika uzskatīts, ka organizācijas izveide un attiecīgu
pilnvaru piešķiršana tai palīdzēs uzturēt mieru, veicināt draudzīgas attiecības
starp valstīm un nodrošināt cilvēktiesību ievērošanu. Vienā no ANO svarīgākajām
institūcijām – Drošības padomē (DP) – ir piecas pastāvīgās locekles – Krievijas
Federācija, ASV, Lielbritānija, Francija un Ķīna – un desmit nepastāvīgās
locekles, kas tiek ievēlētas uz diviem gadiem saskaņā ar ģeogrāfiskās
pārstāvniecības principu bez tiesībām tikt pārvēlētām divus termiņus pēc
kārtas. Drošības padomē ir atļauts darboties arī pārējām ANO dalībvalstīm, taču
tām nav balsstiesību.
Drošības padome pieņem
rezolūcijas un rekomendācijas, turklāt rezolūcijas ir juridiski saistošas.
Katrai Padomes loceklei ir viena balss. Pēc 1965. gada 31. augustā veiktajiem
grozījumiem ANO Statūtu 23. pantā, ar kuriem Drošības padomes locekļu skaits
tika palielināts līdz 15, procesuālu lēmumu pieņemšanai ir nepieciešamas
deviņas jebkuru (pastāvīgo vai nepastāvīgo) locekļu balsis. Savukārt, lai
pieņemtu svarīgākus lēmumus, kas saistīti ar Drošības padomes funkcijām un to
izpildi, nepieciešamas deviņas balsis, no kurām piecām ir jābūt pastāvīgo locekļu
balsīm. To dēvē par "lielvaru vienprātības lēmumu" – ja kaut viena no
Drošības padomes pastāvīgajām loceklēm balso pret, t.i., izmanto savas veto
tiesības, lēmuma pieņemšana tiek noraidīta.
Pēc starptautisko
tiesību eksperta un jurista Mišela Viralī (Michel Virally) domām,
vienprātības princips netika ieviests praktisku drošības apsvērumu dēļ – tas
drīzāk bija nosacījums, bez kura Drošības padome nespētu vispār pastāvēt.
Neviena no piecām lielvalstīm nekad nepiekristu izveidot efektīvu kolektīvās
drošības mehānismu, kas kādā brīdī varētu tikt izmantots pret šo konkrēto
lielvalsti un kas turklāt būtu spējīgs darboties bez šīs valsts līdzdalības. Ja
lielie vēlas mieru, ir labi, bet ja ne?
Atceros anekdoti, ko
man stāstīja kāda ukrainiete. Konflikta laikā ANO sūta vēsti agresoram:
"Mēs aicinām jūs pārtraukt agresiju!" Agresors turpina karu un ignorē
ANO. Tad ANO sūta otru vēsti: "Mēs atkārtoti aicinām jūs pārtraukt
agresiju!" Agresors turpina iesākto. Tad ANO sūta trešo vēsti: "Mēs
trešo reizi aicinām jūs pārtraukt agresiju, un, ja jūs to nepārtrauksiet, tad
mēs jūs brīdinām, ka pārtrauksim aicināt pārtraukt agresiju!"
Āzis par dārznieku. Ko Krievija dara ANO
Drošības padomē?
ANO DP ir
piedalījusies starptautisku krīžu risināšanā, bet tai nav izdevies efektīvi
darboties ne 1999. gada Kosovas krīzes laikā, ne 2011. gada Lībijas pilsoņu
kara laikā. Vērts pieminēt arī Kipras konfliktu. Tikai pēc 1963. gada
etniskajām tīrīšanām, kuras veica abas konfliktā iesaistītās puses, 1964. gadā
Kiprā tika ievests miera uzturētāju kontingents. To pašu var teikt par
etniskajām tīrīšanām Ruandā – ANO Drošības padome neizpildīja vienu no saviem
galvenajiem uzdevumiem, t.i., novērst agresijas aktus, kā arī brīdināt par tiem
pārējo pasauli.
Filozofiski raugoties
uz tiesiskumu, varam spriest, ka tiesību principi darbojas dzīvē, ja to
nodrošināšanai tiek lietots varas piespiedu mehānisms. Tiesiskums var darboties
arī, ja visi sistēmas dalībnieki vienojas sekot principiem, iekšējas
motivācijas vadīti. Un, ja šādas – morālē vai reliģijā – balstītas iekšējās
motivācijas nav, ko tad? Ja nav ne piespiešanas mehānisma, ne pašdisciplīnas,
tad ir tas, kas notiek Ukrainā, – karš. Ja ANO kā miera nodrošinātāja
nedarbojas, tad valstis vienpusēji (vai veidojot koalīcijas) pašas lemj
taisnību. Tas var izdoties labi un ne tik labi (piemēram, Irākas otrais karš
2003. g.).
Krievija savu statusu
ANO mantoja kā PSRS pēctece, lai gan te ne viss ir tik melnbalti, bet raksta
ierobežotā apjoma dēļ šo tēmu te neattīstīšu. Mūsdienu realitāte ir tāda, ka
agresors ir ietērpies miera nesēja drēbēs un vairo destrukciju, nes nāvi un
ciešanas, nevis nodrošina mieru. ANO DP spēj rīkoties tad, ja Krievija un Ķīna
netraucē, kā tas bija ar ANO mandāta piešķiršanu NATO operācijai Afganistānā.
Karš Ukrainā notiek jau kopš 2014. gada. Taču ANO Drošības padome joprojām nav
spējusi piespiest Krieviju ievērot starptautiskās tiesības saistībā ar
teritoriālo nedalāmību un spēka nepielietošanu viena vienkārša iemesla dēļ –
agresoram ir veto tiesības ANO DP lēmumu pieņemšanā.
Gan ANO
ģenerālsekretārs Bans Kimūns, gan Kofi Annans ir paudis viedokli par labu ANO
Drošības padomes reformēšanai, bet runas paliek tikai runas, jo kurš pavēlēs
ASV, Ķīnai un citām DP pastāvīgajām valstīm lemt par reformām? Vinstons Čērčils
esot teicis: "Nav jēgas atkārtot: "Mēs darām visu iespējamo."
Mums ir jāatrod veids, kā izdarīt to, kas jāizdara!" Vai cilvēce to vispār
spēj? Interesanti, ko šajā sakarā domā pašreizējais ANO ģenerālsekretārs
Antoniu Guterešs pēc tam, kad viņa vizītes laikā Kijivā Krievija veica spārnoto
raķešu triecienus pa Ukrainas galvaspilsētu?
Ja sirdī ir karš, tad tas ik pa laikam izlaužas
ārā
Vladimirs Putins un
visa Krievija nepārtraukti ar kādu karo. Lielinieki karoja ar baltgvardiem,
uzņēmējiem un zemniekiem, pēc tam Staļina vadībā tika karots ar visiem, kuri
domā atšķirīgi un nepielūdz "tautu tēvu" kā elku. VDK priekšteči
nogalināja mācītājus un visur meklēja ārvalstu spiegus, kuri traucē
strādniekiem sasniegt saulaino tāli. Pēc Otrā pasaules kara bija karš ar
"dīkdieņiem" (tuņijadciem) un "dzeršanu ražošanā" (pjanstvo
na proizvodstve). Bija jāpiedalās sociālistiskajā sacensībā (cīņā), jākaro
ar brāķi un deficītu, vārdu sakot, visu laiku – karš. Krievu rokmūzikas
zvaigzne Andrejs Makaričevs, kurš ir kritis Putina režīma nežēlastībā, reiz
dalījās ar iespaidiem, kas radušies, skatoties Spānijā vietējo televīziju.
Mūziķis teica – lai
kuru spāņu kanālu arī ieslēgtu, visur stāsta par normālu dzīvi, bet kas
Krievijas TV kanālos? Visur kaut kāda cīņa. Putina režīms ir kara slavināšanas
režīms. Krievijas nacionālās identitātes konstruēšanā Kremļa ideologi karam ir
ierādījuši sevišķu lomu. Turklāt, stāstot par to, tiek daudz melots. Grieķu
traģēdijas tēvs Aishils (Aischylus) teica, ka "pirmais upuris karā
ir patiesība". Putins ir nojaucis robežu starp karu un mieru Krievijas
ārpolitikā, tāpēc viņa diplomātija nepārtraukti ir kara laika diplomātija, un
karā visi līdzekļi esot labi.
Krievijas televīzijas
kultivētā Valhalla parāda to, kas daudziem Krievijā ir sirdīs. Maskavijas
somugri un slāvi stipri cieta kopš tatāru-mongoļu laikiem. Vai šīs dvēseles
traumas, kas socializācijas ceļā pāriet no paaudzes uz paaudzi, ir dziedinātas?
Kopš Krievijas impērijas laikiem Krievijas vēsture tiek stāstīta, ignorējot to,
ka Maskavija bija Ordas turpinājums un daudzējādā ziņā tās vērtību iemiesojums,
kam ir maz sakara ar Kijivas Krievzemi (jeb Rusi).
Drosmīgā cīnītāja par
cilvēktiesībām un disidente Valērija Novodvorska (ko ilggadējā 9. maija
pasākumu zvaigzne – Nils Ušakovs – savulaik ciniski nosauca par multiplikācijas
tēlu) bija starp retajiem Krievijas domātājiem, kas runāja par Ordas tradīciju
turpinājumu Krievijas valstiskuma attīstībā. Vai bieži nākas dzirdēt Krievijas
pilsoņu pārdomas, kas skanētu aptuveni šādi: "Cauri gadsimtiem necieņa
pret cilvēka dzīvību un tiesiskumu mūs nav atstājusi. Ko mēs paši varētu darīt,
lai situācijā mainītos un mēs ražotu mieru, nevis karu?" Neatminos neko
tādu. Arī daļa Krievijas demokrātu tā nerunā, jo atbildību par karu uzliek
tikai Putinam un šauram cilvēku lokam. Vācijas nacisti un Japānas militāristi
dziedinājās caur sakāvi lielā karā, vai Krievijas putinisti kaut kad
dziedināsies no impērisma, kas ieguvis fašisma vaibstus?
Nobeigumā: akūta reformu nepieciešamība
Rietumi nevar palikt
tikai filozofiskās pārdomās par krievu mīklaino dvēseli, jo norit karš, kurā
iet bojā ukraiņi. Ir jāpalīdz Ukrainai uzvarēt, nevis jāmeklē netaisnīgs
pamiers uz Ukrainas ciešanu rēķina. Un, domājot ilgtermiņā, beidzot ir
jāreformē ANO Drošības padome, jo citādi tās pastāvēšana mūsdienu veidolā rada
vilšanos taisnīguma panākšanā starptautiskajās attiecībās un tiek vairota
liekulība. ANO Drošības padomes bezspēcības cēlonis ir tās struktūra –
pastāvīgo un nepastāvīgo locekļu skaits, kā arī veto tiesību piešķiršanas
kārtība un izmantošanas iespējas.
Skaistas un vienlaikus
tukšas frāzes par miera nepieciešamību neko nedod, drīzāk jau tikai pasliktina
situāciju. Starptautiskajām tiesībām ir jābūt saistošām, līdz ar to ir
nepieciešams pilnveidot organizācijas mehānismus, kas nodrošinātu to ievērošanu.
Viens no praktiskiem soļiem ir šis: konfliktā iesaistītajai pusei ir jāatņem
balsstiesības Drošības padomē. Pašreizējā Krievijas–Ukrainas kara kontekstā
šāds nosacījums būtu izšķirošs. Tāpat vajadzētu noteikt, ka kādas pastāvīgās
locekles – kas pati nav konflikta dalībniece – motivēta atturēšanās kāda lēmuma
pieņemšanā nenozīmē to, ka šis lēmums automātiski netiek pieņemts. Kaut ko tādu
panākt liekas neiespējami, bet, ja netiks mēģināts to izdarīt, tad kāpēc vispār
runāt par starptautiskajām tiesībām (jeb starptautiskajiem likumiem)? Tas būtu
līdzīgi tam, ja valdība paziņotu, ka slepkavot un zagt nedrīkst, bet policijas
un tiesas valstī nebūtu.
The
Last Utopia: Human Rights in History :
https://www.goodreads.com/en/book/show/8903039 )
Humane: How the United
States Abandoned Peace and Reinvented War
https://www.goodreads.com/book/show/56269282-humane
Human Development Index
(Tautas attīstības indekss)
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru