“Pēc
viņu augļiem jūs tos pazīsiet” (Mateja evaņģēlijs 7:15-20)
Daiļrunības/daiļrakstīšanas
spožums un posts
Ikvienam tautas deleģētajam publiskās
varas pārstāvim galu galā vissvarīgākais
ir valsts iedzīvotāju pilnvērtīgas dzīves kvalitātes nodrošināšana un
labklājības celšana.
Lai to sekmīgi sasniegtu, valstu
vadītājiem, visu rangu politiķiem un ierēdņiem pēc savas kompetences, tikumiskajām
īpašībām ir jāatbilst savam statusam.
Ja līdzšinējie valsts pārvaldības
rezultāti nav apmierinoši, tad katrs saprātīgs&rīcībspējīgs cilvēks analizē
situāciju, meklē negāciju cēloņus, cenšas pēc iespējas objektīvāk izvērtēt tos
un saskatīt pieļautās kļūdas. Uz šāda pamata dara visu nepieciešamo, lai novērstu
konstatētās aplamības: koriģē savu rīcību, pārskata attieksmi, uzvedības
motīvus, pilnveido darbības metodes un izmantojamos līdzekļus. Nepieciešamības
gadījumā arī uzstājot uz vadības nomaiņu.
Bet šādu mērķtiecīgu, apzinātu un pašsaprotamu
rīcību daudzviet joprojām cenšas ierobežot pie varas esošie subjekti:
√
ar
varas režīma kontrolēto mediju palīdzību vienmēr un visur cildinot
jebkādu valsts vadītāju aktivitāti, nemitīgi slavinot ikkatru viņu lēmumu;
√ uzspiežot varas
elites pasūtītus&akceptētus politiķu pieņemto lēmumu skaidrojumus, notikumu
versiju izklāstus, interpretācijas;
√ meklējot un
atrodot it kā objektīvus, bet būtībā izdomātus aizbildinājumus vai maznozīmīgus
tautai doto solījumu neizpildes iemeslus;
√ aģitācijas&propagandas
vai represīvu normatīvo aktu veidā motivējot pilsoņus bezierunu paklausībai
varas piekoptajai politikai;
√ ierobežojot
informācijas pieejamību un to cenzējot;
√ traucējot veikt
notikušā objektīvu analīzi uz patiesības monopolizācijas fona;
√ drastiski
ierobežojot vēlētāju izvēles iespējas;
√
dažādos veidos manipulējot ar cilvēku prātiem;
√
ignorējot
pilsoņu likumīgās prasības;
√ novirzot publiskās
aktivitātes sev vēlamā virzienā, bet sociāli apzinīgos, ar īstenoto politiku
nesamierināmos sabiedrības locekļus - marginalizējot un pasludinot par ekstrēmistiem, ārvalstu
aģentiem.
Visu to veicina, stimulē, sabiedrisko domu
iespaido un ļaužu šablonveida uztveri veido un nostiprina masveidā izplatītā
prakse izmantot:
►
nekorektus apgalvojumus,
►
apšaubāmas analoģijas,
►
konkrēto situāciju neadekvātu interpretāciju,
►
izdomātas, tendenciozas versijas un nepatiesības.
To
dara tautai viegli uztveramā, daiļrunīgā veidā (demagoģijas, populisma,
folkloras, sarkasma, ironijas, satīras, absurda vai dēmonizācijas formā):
▼
primitivizējot notikušā skaidrojumus,
▼
nivelējot apstākļus,
▼
banalizējot argumentus,
▼
ignorējot dažādo faktoru mijiedarbību un to saistību,
▼
nodarbojoties ar lietu kārtības konstatāciju, spriedelēšanu, situāciju
apcerēšanu vai to formālu aprakstu.
Tā
faktiski parazitējot uz ļaužu uzticību, viņu emocionālo uztveri un tradīciju neapšaubīt publicēto & TV sniegto
informāciju, kā arī viņu ieradumu nemeklēt alternatīvus informācijas avotus.
Tas nozīmē notikumu neobjektīvu atspoguļojumu, kad tiek izmantota angažēta argumentācija un profesionāli piemeklēti, praksē sen pārbaudīti paņēmieni manipulācijām ar sabiedrisko domu, ar cilvēku prātiem. Turklāt tā arī nemēģinot noskaidrot un analizēt notikušā patiesās cēloņsakarības un sekas, meklēt darbojošos personu īstos motīvus un to saknes. Tādā veidā veikli nomaskējot politisko deklarāciju neatbilstību darbiem - kad tiek runāts viens, bet darīts kas cits! … turpinājums grāmatā “Kā atbrīvoties no totalitārisma skavām. Izaicinājums pārvarēt politisko vientiesību“: https://buki.lv/product/ka-atbrivoties-no-totalitarisma-skavam-e-gramata
Dzīve bez privātuma.
Eksperimentā izdodas nopirkt datus par 100 000 Rīgas un Pierīgas iedzīvotājiem
Edvīns Rakickis
NATO Stratēģiskās komunikācijas izcilības centra (“Stratcom”) pētījumā par datu brokeriem jeb kompānijām, kas vāc un tālāk pārdod informāciju par personām, ar eksperimenta palīdzību noskaidrots, ka par salīdzinoši nelielu samaksu var iegūt detalizētu informāciju par Latvijas iedzīvotājiem.
Pēdējās desmitgades informācijas tehnoloģiju attīstība ir sniegusi daudz iespēju uzlabot mūsu dzīves gan privātajā, gan profesionālajā sfērā, vienlaikus garantējot, ka, lietojot viedierīces un internetu, aiz sevis atstājam nesalīdzināmi vairāk nospiedumu – personīgas informācijas, kura mūslaikos jau ir kļuvusi par preci.
Šo informāciju kā preci uzlūko un izmanto kompānijas, kuras dēvē par datu brokeriem.
To pamata bizness ir informācijas vākšana par personām no visdažādākajiem avotiem ar mērķi strukturēt, analizēt un dalīties ar to, mārketinga un citām vajadzībām.
“Stratcom” pētījums izdibinājis, cik jāsamaksā, lai iegūtu sīku informāciju par 100 000 konkrēta reģiona – šoreiz Rīgas un Pierīgas – iemītniekiem.
Datus par Latvijas iedzīvotājiem piedāvā ap 300 kompānijas
Pētījuma autori Henriks Tvetmans un Gundars Bergmanis-Korats vēlējušies saprast, kādus datus iespējams iegādāties kādā no mazākām Eiropas valstīm (Latvijā), cik viegli tas izdarāms, cik izmaksā un kā nopirktā informācija tiktu piegādāta.
Lai to paveiktu, pētījuma autori sazinājušies ar vairākiem datu brokeriem Eiropā, noskaidrojot piedāvājumu un pakalpojumu klāstu.
Pētnieki norāda – lai arī pastāv uzskats, ka datu brokeru piedāvājums kopumā ir ļoti plašs un daudzpusīgs, ar mazākiem tirgiem, piemēram, tādām valstīm kā Latvija, mēdz būt pavisam citādi.
Izmantojot specifisku platformu “Datarade platform”, iegūts vispārējs pārskats par to, kāda informācija ir iegūstama par Latvijas iedzīvotājiem un kas to piedāvā – kopumā 82 datu kategorijas, kurās datus pārdod ap 300 dažādām datu brokeru kompānijām.
Minētās kategorijas piedāvā juridisko un fizisko personu adrešu sarakstus, IP adrešu sarakstus, uzņēmumu sarakstus, mārketinga informāciju, nekustamo īpašumu un farmācijas nozaru datus.
Šo konkrēto datu lietderīgums gan ir apšaubāms, jo lielākoties kategorijas saturējušas vien atsevišķas datu kopas. Ja to bijis vairāk, tad tās raksturojis salīdzinoši mazs apjoms.
Daļēji tas skaidrojams ar faktu, ka Latvijā ir salīdzinoši maz unikālo ierīču, kuras lieto specifiskas aplikācijas [kurām tiek dotas tiesības iegūt informāciju par lietotāju].
Informācijas piedāvājums par Latviju ir diezgan knaps
Eksperimenta veicējiem, komunicējot ar datu brokeriem, radies iespaids, ka datu piedāvājums par Latviju nav diez ko plašs.
Kopumā pētījuma autori sazinājušies ar trīs dažādām kompānijām, kuras darbojas Latvijas tirgū.
Atrast iegādājamas datu kopas, kuru saturs ļautu sekot līdzi paradumiem vai identificēt konkrētas personas, izrādījies ļoti grūti.
Daži no piedāvājumiem, kuru saturs to ļautu, izrādījušies pārāk dārgi eksperimenta nolūkam. Pētnieki arī secinājuši, ka cenas datiem par Latvijas iedzīvotājiem ir relatīvi augstas, ņemot vērā pieejamību un kvalitāti (ja salīdzina ar citām valstīm).
Lētākais no eksperimentā uzrunāto datu brokeru datu piedāvājumiem, kurus būtu vērts aplūkot pētījuma ietvaros, bija no kādas Lielbritānijā bāzētas kompānijas. Tā sākumcena – nedaudz zem 3000 britu mārciņām (ap 3380 eiro).
Salīdzinājumam – kāda ASV bāzēta firma par līdzīgu piedāvājumu noteica sākumcenu, kura bijusi teju sešas reizes augstāka.
Pētnieki arī piebilst, ka cenu nosaka vairāki faktori. Tostarp laikaposms, par kuru potenciālajam pircējam ir interese, reģions un citi. Cenas noteikšanas process gan neesot pircējam caurspīdīgs.
Kur strādājam, kur atpūšamies, kur iepērkamies un dzīvojam
Lai novērtētu, cik ekspluatējamas ir iegādājamās datu kopas, kuras satur informāciju par Latviju, eksperimenta veicēji algoja kādu Austrumeiropā bāzētu mārketinga pētījumu kompāniju.
Pētnieki, kuri iegādājās datus, kā viņus interesējošo mērķauditoriju noteica Rīgas iedzīvotājus. Konkrētie dati bija par 2020. gada vasaru un par tiem samaksāta četrciparu summa.
Lai identificētu mērķauditoriju, mārketinga pētījumu kompānija izmantoja "Google Advertising ID" (specifisks "Android" viedierīču identifikators, kurš ļauj reklāmdevējiem anonīmi aplūkot lietotāju uzvedību) un ģeolokācijas datus – GPS koordinātes ierīču lietotājiem, kuri noteiktajā reģionā (Rīga, Latvija) parādījās vismaz trīs reizes vairāku dienu ietvaros.
Rezultātā tika identificēta mērķauditorija, kura sastāvēja no 100 000 individuāliem viedierīču lietotājiem – iedzīvotājiem.
Iegādātā datu analīze pētniekiem deva iespēju tikt pie detalizētas informācijas par mērķauditorijas demogrāfiju (vecums, dzimums, ģimenes stāvoklis utt.) un uzvedību (viedierīču, aplikāciju, interneta banku, dažādu kuponu, lietošanās paradumi, kā arī iepirkšanās, ceļošanas un aktivitāšu piekopšana).
Īsāk sakot – šī informācija ļauj izdarīt secinājumus par to, kur konkrēta mērķauditorija iepērkas, kuros bāros bauda dzērienus, kuras kafejnīcas un izklaides vietas apmeklē.
Pētnieki saņēma arī informāciju par šīs mērķauditorijas pārstāvju visvairāk lietotajām aplikācijām, ļaujot cita starpā, arī uzzināt, kuras saziņas aplikācijas un tīmekļa vietnes visbiežāk tiek lietotas.
Būtiski, ka iegādātā GPS datu analīze saturēja arī informāciju par to, kur mērķauditorijā iekļautie lietotāji uzturas dienā un kur – diennakts tumšajā laikā.
No šīs informācijas, protams, nav pārlieku grūti izdarīt pietiekami precīzus secinājumus, piemēram, par lietotāju iespējamo darbavietu un dzīvesvietu.
Kuram katram datus nepārdod
Par spīti tam, cik satraucoša varētu būt atskārsme, ka kaut kur ir iespējams nopirkt mērķtiecīgi uzkrātu, strukturētu un analizētu informāciju par individuālu personu dzīvi un uzvedību, esot arī labā ziņa.
Firmas, ar kurām komunicējuši “Stratcom” pētnieki, esot ļoti nopietni piegājušas potenciālo pircēju vētīšanai un iespējamo datu izmantošanas, glabāšanas iemeslu noskaidrošanai.
Latvijas gadījumā mierinošs esot arī apstāklis, ka samērā knapais piedāvājums un tā augstā cena, visticamāk, nerosina pārlieku lielu interesi. Gluži pretēji esot ar lielākiem datu tirgiem, piemēram ASV.
Pētnieki attiecīgi secinājuši, ka valstīs, kurās piekļuve dažāda veida informācijai ir salīdzinoši ierobežota, drošības riski, kurus paredz šāda datu tirgošanas industrija, ir ievērojami mazāki nekā lielajās valstīs (piemēram, ASV), kurās mūsdienu tehnoloģiju lietošanas rezultātā uzkrājušos datu apjoms un daudzveidība ir daudz lielāka, un attiecīgā likumdošana ļauj daudz brīvāku piekļuvi tiem.
Nedari internetā ko tādu, ko nedarītu Doma laukumā
Taču, publiski komentējot pētījuma eksperimentu “Stratcom” direktors Jānis Sārts uzsvēra, ka šāda veida datus ir viegli deanonimizēt – arī ļaunprātīgiem nolūkiem –, gūstot piekļuvi konkrētu cilvēku dzīves vissīkākajām detaļām.
Telefonsarunā ar Jauns.lv Sārts uzsvēra, ka ikvienam, kurš savās viedierīcēs ielādē dažādas bezmaksas aplikācijas, vajadzētu apzināties, ka tādējādi aplikācijas izstrādātājiem tiek dota iespēja piekļūt specifiskiem personas datiem.
“Modernajam cilvēkam, kurš izmanto it visu, ko vien tehnoloģijas piedāvā, vajadzētu saprast, ka absolūta privātuma vairs nav. Ja tas rūp, ir jāseko līdzi tam, kādas aplikācijas no kādiem izstrādātājiem tiek lietotas. Rūpīgāk jālasa lietošanas noteikumi un iespēju robežās āķeksē ārā punkti, kuri paredz lietotāja GPS datu vākšanu. Līdzīgi ar vietnēm, kuras lietotājs apmeklē – der pievērst sīkāku uzmanību tam, ko šīs vietnes prasa no lietotāja, pirms klikšķināt “OK”, lai logs ātrāk aizveras,” skaidro “Stratcom” direktors.
“Īsi sakot, ir jāpieturas pie principa – nedari internetā ko tādu, ko nedarītu Doma laukumā, publiskā vietā,” paturpina Sārts, sakot, ka ļaunprātīga aprakstītajā veidā iegūto datu izmantošana nebūt nav attāls un ignorējams risks.
“Stratcom” vadītājs vēl arī piebilst, ka šis pētījums ir tikai daļa no stāsta par to, cik lielā vai mazā drošībā ir mūsu dati, kurus atklājam, ļaujoties moderno tehnoloģiju vilinājumam. Problēma ir arī eksistējošs šāda veida informācijas melnais tirgus.
Pilns “Stratcom” pētījums (angļu valodā) ir pieejams šeit.
https://jauns.lv/raksts/zinas/424428-dzive-bez-privatuma
https://www.tvnet.lv/6572715/krievija-un-kina-izplesas-digitalie-apdraudejumi-eiropai
Geneva: Evolving Censorship Evasion
Join
us and learn about our fight against internet censorship around the world.
Automating Evasion
Researchers
and censoring regimes have long engaged in a cat-and-mouse game, leading to
increasingly sophisticated Internet-scale censorship techniques and methods to
evade them. In this work, we take a drastic departure from the previously
manual evade/detect cycle by developing techniques to automate the
discovery of censorship evasion strategies.
Our Approach
We
developed Geneva (Genetic Evasion), a novel experimental
genetic algorithm that evolves packet-manipulation-based censorship evasion
strategies against nation-state level censors. Geneva re-derived virtually all
previously published evasion strategies, and has discovered new ways of
circumventing censorship in China, India, Iran, and Kazakhstan.
How it works
Geneva runs exclusively on
one side of the connection: it does not require a proxy, bridge, or assistance
from outside the censoring regime. It defeats censorship by modifying network
traffic on the fly (by injecting traffic, modifying packets, etc) in such a way
that censoring middleboxes are unable to interfere with forbidden connections,
but without otherwise affecting the flow. Since Geneva works at the network
layer, it can be used with any application; with Geneva running in the
background, any web browser can become a censorship evasion tool. Geneva cannot
be used to circumvent blocking of IP addresses.
Geneva
composes four basic packet-level actions (drop, duplicate, fragment, tamper)
together to represent censorship evasion strategies. By running
directly against real censors, Geneva’s genetic algorithm evolves strategies
that evade the censor.
Real World Deployments
Geneva
has been deployed against real-world censors in China, India, Iran, and
Kazahkstan. It has discovered dozens of strategies to defeat censorship, and
found previously unknown bugs in censors.
Note
that Geneva is a research prototype, and does
not offer anonymization, encryption, or other protection from censors. Understand
the risks in your country before trying to run Geneva.
All of these strategies and Geneva’s strategy engine and are open
source: check them out on our Github
page.
Learn
more about how we designed and built Geneva here.
Who We Are
This
project is done by students in Breakerspace,
a lab at the University of Maryland dedicated to scaling-up undergraduate
research in computer and network security.
This
work is supported by the Open Technology Fund and the National Science
Foundation.
Contact Us
Interested
in working with us, learning more, getting Geneva running in your country, or
incorporating some of Geneva’s strategies into your tool?
The
easiest way to reach us is by email.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru