Nil volenti difficile est
Czy istnieje możliwość wyjścia z impasu iluzorycznej demokracji ?!
W dzisiejszym społeczeństwie widoczne słabości
demokratycznych instytucji, nierówność społeczna, dozwolone interpretacje
demokracji sprzyjają rozwojowi radykalizmu, korupcji, przestępczości,
terroryzmu, różnym formom przemocy, które ze swej natury stanowią niby
odpowiedź na demonstrowaną przez “quasi – demokratyczny” system władzy
publicznej niezdolność na niezgodność relacji społecznych z wymaganiami
obiektywnej rzeczywistości (patrz artykuł “Demokrātijas pilnveidošanas iespēja”
(Możliwość doskonalenia demokracji).
W każdym z nas żyje zrozumienie prawdy, w każdy z nas mieszka pragnienie sprawiedliwości, szukając sensu życia, podążając do celu, który wynika i jest oparty na zbiorczości naszych wartości (wybranych, wychowanych, zapożyczonych) ustawione jako motywacyjnej podstawie do działania. Jeśli społeczeństwo łączą wspólne ideały, mobilizujące pomysły, w państwie zostały stworzone i istnieją warunki niezbędne do urzeczywistnienia przemyślanego zrozumienia sprawiedliwości to społeczeństwo ewoluuje w ramach praworządności, rozwija się drogą spokoju. Ale, podczas istnienia narzuconych przez władzę ograniczeń, barier, kwitnie gwałtowna walka wobec nich, wobec zespołów państwowych instytucji, dyktowanym zasadom, wobec autorytarnych ograniczeń życzeń i woli narodu.
Życie każdego
człowieka, jako osobnika społecznego jest bezpośrednio zależne od dominujących
w odpowiednim socjum wartości, norm moralnych pożywce społeczną, humanitarnej
treści rozpowszechnionego wzoru zachowań i odpowiedniego zestaw motywów
działania, od stymulującej siły głoszonych ideałów miłości do ludzkości, od
altruistycznego spełnienia przedstawionych pomysłów.
Tak długo, jak nadal pozostaniemy pochłonięci w swojej codziennej
zaściankowości, zajęci w walce o przetrwanie, społecznie leniwi, apatycznymi
konformistami, którzy bezkrytycznie ufają rządzącej propagandzie, ślepo poddają
się manipulacjom, akceptując narzucony na siebie na różne sposoby
ksenofobiczny, agresywny charakter wizji świata – nawet nie próbując znaleźć i
zrozumieć przyczyny zdarzeń, zobaczyć meritum, – będzie kontynuować się intensywna
erozja fundamentów społeczeństwa, dla nas wszystkich rzeczywistym stanie się
zagrożenie przyszłości.
W sytuacji, w której
władza i podmioty publiczne generują i narzucają ludziom stereotypy,
pseudowartości i uprzedzenia opracowane przez technologów politycznych, ludzie
tracą człowieczeństwo: świadomość, że wszyscy stanowimy spójną całość – Ludzkość.
W takich okolicznościach jest propagowana jednostronnie poprawna wizja świata,
wynikający z niej brak tolerancji i agresja, kiedy ludzie – w interesach osób
będących u dźwigni władzy, – są konfrontowani ze sobą, są one wykorzystywani
jako narzędzie do osiągnięcia celów przez egoistycznych i cynicznych ludzi
władzy. Stają się one służalczymi pomagierami, chciwymi urzędnikami, którzy są
najbardziej zainteresowani i zmotywowani zdobyciem bogactwa za wszelką cenę, a
nie ich misja i obowiązek w możliwie najszerszym zakresie zapewnienie interesów
ludności. Bez reformowania obecnego systemu władzy, będzie ona nadal
degenerować się, gnić, aby w krytycznym momencie rozpaść się – na nieszczęścia
całego narodu i przy akompaniamencie masowych ludzkich tragedii.
Zagłębiając się w
otaczające wydarzenia, niestety dochodzi się do wniosku, że wiele razy,
zalecane przez państwo osiągnięcia, wzrost gospodarczy nie jest zasługą władzy,
ale wyraz wyników twórczego potencjału narodu, które często zostają
osiągane, pomimo niesprzyjającego otoczenia i często woluntarnym,
niekompetentnym decyzjom rządzącej elity, działaniom dyktowanym jej samolubnymi interesami. Więc jakie byłyby nasze
osiągnięcia, jeśli ludzie mieliby stworzone niezbędne warunki dla innowacji,
przedsiębiorczości, zagwarantowany nieograniczony, ale odpowiedzialny,
prawdziwy przejaw wolności! (patrz artykuł “Vai kādreiz dzīvosim laimīgā
valstī? [Czy kiedykolwiek będziemy żyć w szczęśliwym państwie?]: www.blogger.com).
W celu
ograniczenia i wyeliminowania istnienia środowiska tych negacji, autor zachęca
do korzystania z paszportu tożsamości społecznej (PTI): patrz
artykuł “Būt Cilvēkam: izpratne, iespējas, izvēle” [Być człowiekiem:
rozumienie, możliwości, wybór]: www.blogger.com.
Na skutek tego uległaby zmianie motywacja działania ludzi, a przede wszystkim
przedstawicieli władzy publicznej, poprzez stworzenie niezbędnych przesłanek do
demokratycznego postępu w postaci bezpośredniego zarządzania przez naród (patrz
artykuł “Alternatīva valsts attīstības vīzija” [Wizja alternatywnego rozwoju
państwa]: www.blogger.com).
Dostrzec,
zrozumieć ideę PTS, ocenić jego aktualność, wagę, należy
dotrzeć do świadomości społecznej
o jej niezbędności, do uznania przez każdą osobę o jego
skuteczności w rozstrzyganiu pilnych problemów w społeczeństwie (patrz artykuł “Par reālpolitikas
attīrīšanās iespējām” [O możliwości oczyszczania się realnej
polityki]. www.blogger.com). Inaczej, to jest oczywiste, co konieczne dla każdego z nas, przez
niezrozumienie zastanie odepchnięte, zignorowane,
nie zaakceptowane, zamienione się
tabu, ponieważ interesy zachowania swojego statusu społecznego są znacznie silniejsze niż możliwe, ale
również nieuświadomione, niedostrzeżone
i nieocenione przyszłe korzyści.
Kierując ze swoim
egoistycznym, krótkoterminowym punktem widzenia, zostają niszczone przeszłościowe perspektywy życiowe, nie zdając sprawy,
że PTS stanowi skuteczne, wpływowe narzędzie, żeby:
Ø
w prawnie właściwy sposób omówić i opracować prawnie
wiążące rozwiązania zbierania – wykorzystania danych o prywatnym charakterze,
które zapewniłyby możliwość dla każdego członka społeczeństwa, każdemu
indywidualnie kontrolować kto, w jakim celu, w czyim imieniu i interesie,
dlaczego gromadzi, przetwarza jego dane osobowe (patrz artykuł “Par sociālās identitātes pases mērķfunkciju” [O docelowej funkcji
paszport tożsamości społecznej]: www.blogger.com);
Ø
uzyskać obiektywną charakterystykę osoby reprezentującej
interesy narodu, która zapewnia prawdziwe przedstawienie o podstawowych
wartościach motywacji jego działania, jego cechach charakteru, widnokręgu i
potencjale;
Ø
dać możliwość każdej osobowości udowodnić siebie jako
istotę społeczną, która jest zdolna i może odgrywać aktywną rolę w publicznym
samorządności, wspierając transformację władzy państwowej w władzę narodową;
Ø
ustanowić skuteczną zwrotną więź między wyborcami a
wybranymi przedstawicielami ludu, zapewniając w ten sposób systematyczne i
ciągły prowadzenie monitoringu i kontrolę delegowanych przedstawicieli narodu,
a tym samym osiągając prawdziwą spójność słów i czynów;
Ø
zapobiec obecnie powszechnie uprawianej, bezmyślnej
i perwersyjnie prowokacyjne praktyce, wszędzie poszukiwać i dopatrywać
się zewnętrzne zło, nie chcąc samokrytycznie ocenić swoje działania, podjęte
decyzje i ich konsekwencje;
Ø
nauczyć spojrzeć w głąb siebie przez lustro
społeczeństwa, zdając sobie sprawę, że wszelkie korzenie i przyczyny problemów
społecznych należy zaczynać się od własnej oceny samokrytycznej, że rozwiązanie
problemu zależy od osobistego aktywnego zachowania;
Ø
postrzegać nierozerwalne powiązanie, współzależność
wspólnych interesów społeczeństwa i osobistych interesów, w taki sposób
przyczyniając się do solidarności, ograniczając tym samym wyraz egoizmu i
stymulując socjalizację osobnika, odblokowując niewyczerpane możliwości
ludzkiej współpracy (patrz artykuł “Kooperatīvās
kustības varenais potenciāls” [Potężny potencjał ruchu spółdzielczości]. www.blogger.com);
Ø
zidentyfikować subiektywną prawdę i względność
sprawiedliwości, warunkowość, niepełność każdego członka społeczeństwa,
pobudzając w ten sposób do konstruktywnego dialogu odnośnie innego widzenia,
konsolidacji opinii, zbliżenia przeciwstawnego stanowiska w imieniu wspólnych
wartości i interesów, w efekcie istotnie zmniejszając ryzyko konfliktów i
eliminując agresywne metody ich rozwiązywania;
Ø
zachować to, co dali nam rodzice, co osiągnęliśmy sami,
zarobiliśmy, zaoszczędziliśmy, czyli osiągniętą przez każdego z nas pozycję
życiową, nie pozwalając dojścia do władzy społecznie niebezpiecznym ludziom,
którzy w imieniu motywów podyktowanych własną żądzę władzy, oportunistycznych
ambicji, obsesją, ignorancją, ograniczonym światopoglądem, są gotowi poświęcić
życie współobywateli, zniszczyć osobowość człowieka, doprowadzając ludzi do
poziomu życia istot, instynktów egzystencji, zamieniając ich w posłuszne
istoty, subiekt do manipulowania;
Ø
zapobiec nawrotom błędów na skalę krajową i ignorowania
historycznych doświadczeń w procesie podjęcia geopolitycznych decyzji;
Ø
wzmocnić system wartości oparty na humanizmie, w ten
sposób inicjując harmonizację motywów ludzkich działań w interesie ogółu
społeczeństwa;
Ø
uaktywnić skłonność jednostki do oczyszczanie się ze zła,
czyli niekorzystnych, niepożądanych, antyspołecznych cech jego osobowości,
stając na drodze duchowego postępu;
Ø
powielić Miłość, wzajemny szacunek i solidarność,
wskazując punkty orientacyjne, jak to osiągnąć (patrz
artykuł “Sirds aicinājums” [Powołanie serca].
www.blogger.com);
Ø
zapewnić dynamiczną równowagę pomiędzy samowyrażaniem
wolności przez członków społeczeństwa w odpowiadającą interesom publicznym
demokratyczną kontrolę (samokontrolę) ich zachowania;
Ø
wzmocnić moralność, tworząc równowagę między materialnym
i duchowym, między zdrowym rozsądkiem a emocjami, między egoizmem i altruizmem,
między egoizmem i empatią, filantropią;
Ø
zachęcić w imieniu humanizmu społecznie aktywnych
członków społeczeństwa do wspólnego organizowania się w celu urzeczywistnienia
swej duchowej tożsamości, swojego potencjału w interesie ogólnym (patrz artykuł
“Atmodināt Cilvēcību” [Obudzić ludzkość]. www.blogger.com);
Ø
zachęcić ludzi, by stali się krytycznie rozsądnymi
użytkownikami dostępnych informacji, w ten sposób eliminując przesąd,
stereotypowe myślenie i nawrót postrzeganie, który paraliżuje wzajemne
zrozumienia ludzi, utrudniając postrzegania rzeczywistości w całej jej
różnorodności, ignoruje oczywiste fakty nie pozwala na usłyszenie z
zrozumieniem, aby, dostrzec argumenty, przez to niwecząc logikę i inteligencję,
prowadząc do społecznie szkodliwego, irracjonalnego działania (patrz artykuł “Patiesības nošķiršana no meliem: mūsdienu
iespējas” [Oddzielenie prawdy od kłamstwa: współczesne możliwości]. www.blogger.com);
Ø
żyć harmonicznym życiem, założonym na humanitarnych
relacjach i opartym na wzajemnym zaufaniu, szczerości, uczciwości i
życzliwości, mobilizując potencjał narodu do stworzenia godnych warunków
ludzkiego życia;
Ø
skutecznie stymulować nabycie wiedzy sprzyjającej
wzrostowi osobowości, aby w pełni ujawnić osobistych zdolności i talenty każdej
osoby, a stąd zanikowi środowiska pożywiającego ludzką ignorancję i obsesję;
Ø
pomagać wykrywać, harmonizować potencjał wzrostu
osobistego każdej młodej osoby, celowo transformując i rozsądnie reformując
istniejący system edukacji;
Ø
optymalizując praktyczne wdrożenie gwarantowanego dochodu
podstawowego, korzystania z niego w celu zmniejszenia różnic i nierówności
społecznych, do harmonizacji wspólnych interesów społeczeństwa i poszczególnych
interesów każdego jej członka (patrz artykuł “Kā nodrošināt Cilvēka cienīgu dzīvi” [Jak zapewnić godne
Ludzkie życie]. www.blogger.com);
Ø
Człowiek ostatecznie uświadomił swoją najgłębszą naturę:
jak najpełniej, naprawdę poznał siebie i otaczający jego świat, tak żeby w
swojej działalności kierował się i opierał się na tej wiedzy, realizację swoją
misję życiową, stając się godnym pomocnikiem i współtowarzyszem Boga.
Mimo
tego, większość ludzi za pomocą nie przebijanego egoizmu, wulgarnego cynizmu
lub zafascynowani banalną zaściankowością, przykrywając się domyślnym
naruszeniem prywatności, starają uwolnić się od osobiście raczej ryzykownego, w
wielu aspektach nieprzyjemnego aktu samozbadania i rozeznania swojego oblicza
moralnego. Starając się ignorować tę pilną społeczną potrzebę i wymóg, w wyniku
powstaje efekt bumerangu – zostają zahamowane własne postępy, unikając tragedii
współobywateli.
Jest to
więc, jedną z przyczyn obecnych trudności, podczas której realna polityka jest
kształtowana przez ludzi z uprzedzeniami i chorobami moralnymi swojego czasu i
swojej grupy społecznej. Dlatego cechy charakteru przywódców politycznych, ich
światopogląd często odgrywa większą rolę w rozwoju kraju, niż ich umiejętności
zawodowe. Nie zdając z tego sprawy, politycy oszukują samych siebie, a tym
samym ich elektorat, doprowadzając masy ludowe – świadomie lub nieświadomie,
zbiorowego szału, niszcząc zdrowy rozsądek, ograniczając przejawy wolności
indywidualnej, siejąc ziarno profanacji, podsycając w ludziach prymitywne,
niecne instynkty.
Niestety,
taka sytuacja nie ulegnie poprawie, tak długo, jak długo większość ludzi będzie
zmuszona poświęcić wszystkie swoje siły w walce o byt, czyli na zaspokojenie
ich podstawowych potrzeb. Poziom ich duchowych potrzeb pozostaje dość niski, a
własna samoświadomość pozostanie w prymitywnej formie, w taki sposób
ograniczając przejaw osobistych możliwości i wolności, nie pozwalając
prawdziwie potwierdzić i wyrazić swoją ludzką naturę.
W tych
okolicznościach, dominujące w społeczeństwie przedstawienie o politycznej
odpowiedzialności, uczciwości i sumieniu pozostaną skostniałymi – brudną,
skorumpowaną politykę nadal będziemy uważali jako zrozumiałą i uzasadnioną,
ponieważ często we własnym postrzeganiu nie jesteśmy dużo lepsi. Będą
kontynuowane próby przepisania historii, fałszując ją zgodnie z koniunkturą
polityczną, w celu usprawiedliwienia ludziom rzekomej demokracji, upiększenia
autorytaryzmu, dla stworzenia i utrzymania wizerunku wroga, a zatem
usprawiedliwienia swoich błędów, aby w jakiś sposób zakamuflować
urzeczywistnianą politykę antyspołeczną. W konsekwencji, wiele z nich będzie
nadal cierpieć na amnezję pamięci o cierpieniach rodziców i dziadków,
pozostając ślepymi i głuchymi wobec wymogów przyszłości, nieczułymi na ból
innym osób.
Jeśli
wszyscy chcemy żyć w dobrobycie, lub z tego powodu powinniśmy wojować,
zachowywać się agresywnie, angażować w awantury, kłamać, intrygować? Nieporównywalnie
bardziej skutecznym i humanitarnym jest znalezienie w społeczeństwie
wewnętrznego potencjału, mobilizacja zasobów we własny państwie, promowanie i
rozwijanie ludzkiej kreatywności, wyrażanie siebie, człowieczeństwa! Są
zatem, to autentyczne interesy narodowe każdego kraju, ale nie oferowane przez
instytucje władzy, narzucone narodowi interpretacje.
Można
nadal żyć (istnieć) jak przedtem! Ale oznacza to:
²
bierną zgodę większej części społeczeństwa, niedołężne i
ślepe dostosowanie się do istniejącej twardej rzeczywistości, negacji
społecznych, w taki sposób zadowalając się do dalszego kruszenia podstawy
swojego życia, degradacją wartości moralnych, bezkarnością politycznej elity i
ignorancji interesów narodu, pogłębianiem się konfliktu społecznego w postaci
prowokacyjnej, a wręcz otwartej agresji – w wyniku wszystkiego niszcząc ludzkie
relacje, nasze plany na przyszłość i perspektywę na lepsze życie;
²
pogodzenie się z osiągniętym status quo, błędnie
przypuszczając, że jest możliwe zachowanie swojego statusu społecznego,
zapewnienie przyszłości swoim dzieciom, mimo, nierzadko niekompetentnej,
nieudolnej, błędnej i niewłaściwej interesom narodu polityki prowadzonej przez
przedstawicieli władzy;
²
nadal kontynuować desperacką walkę ze społecznie
negatywnymi skutkami, w której bierze udział wielu patriotycznie nastawionych,
na filantropię zorientowanych osób, jak i reprezentujące ideały humanitarne i
charytatywne organizacje pozarządowe. W taki sposób zostaje zmniejszone
napięcie w społeczeństwie, aktywnie pomagając strukturom władzy państwowej o
małych możliwościach do rozwiązywania trudnych problemów społecznych w ich
miejsce. Chociaż, tak naprawdę stanowi to realną pomoc dla wielu cierpiących,
ale niestety, w rzeczywistości takie poparcie społeczne dla instytucji
państwowych jest i pozostanie jako daremna próba napełnienia bezdennej
beczki wodą, ponieważ w ten sposób nie jest możliwym i nie mogą zostać
wyeliminowane przyczyn istnienia negacji społecznych.
Czy to naprawdę tak trudno dostrzec, że
wdrożenie PTS może stać się najważniejszą inwestycją do najcenniejszego
kapitału – Człowieka! Co jest niezbędne jeszcze, aby zrozumieć, że
obecne proponowane rozwiązanie problemów z użyciem PTS zapewni każdemu
członkowi społeczeństwa gwarancją jego życiowej stabilność, możliwość do
zachowania bezpiecznej perspektywy na przyszłość, uniemożliwiając zrujnowanie
ludzkiego życia, z powodu autorytarnego działania ambitnych, rozpieszczonych
przez władzę i przez społeczeństwo słabo kontrolowanych mężów stanu. Ludzie
stają się kukiełkami, zabawkami w rękach żądnych władzy przywódców, jak
to już doświadczyły i przeżył poprzednie generacje. Czym jesteśmy obecnie
lepsi?
Czy
dzisiejsza sytuacja – przy akompaniamencie wojskowych bębnów – nie staje się
podobną do wcześniej doświadczonej? Czy naprawdę musimy pogodzić się z tym,
istnieć nadal, ślepo maszerować na smyczy amoralnych polityków do nieszczęścia,
do nowych okropności wojny? Jest to straszne, że dziś jest wciąż mamy tak dużo
agresywnych polityków, którzy swoją awanturniczą działalnością nadal nagniatają
międzynarodowe napięcie, a także osoby o wąskich horyzontach, którzy mogą
beznamiętnie rozprawiać o prawdopodobieństwie nowej
wojny światowej, wydawałoby się, nawet nie rozumiejąc, że to prowadzi do ich
własnego zniszczenie oraz zniszczenie całej cywilizacji. Tego nie wolno
dopuścić!
Pomysł PTS pozostanie w subiektywnym
statusie, tak długo, jak będzie to rozpoznawane przez oddzielne osoby. Ale, jak
tylko pojawi się społeczne zapotrzebowanie (które obiektywnie już istnieje,
ale subiektywnie jest ignorowane), zostaje ona przyjęta i kierowana przez
zorganizowaną grupę ludzi, w jej uzupełnienie i wdrażanie angażuje się wielu
interesariuszy, nabywa ona charakter obiektywny, stając się motywem przewodnim
ukierunkowanego działania ludzi, bodźcem i gwarantem postępu społecznego.
Z punktu widzenia społeczeństwa, jest
bardzo niebezpiecznym przeciągnięcie realizacji inicjatywy PTS, ponieważ tego
typu inicjatywa mogą zostać przechwycona i wdrożona w interesie dyktatorskich
przywódców i autorytarnych reżimów (np. w Czeczenii już próbuje się tego
dokonać za wsparciem i akceptacją Ramzana Kadyrowa: patrz. https://lenta.ru/news/2016/02/18/passport/).
Realizacja
inicjatywy analogicznej do PTS poza kontrolą demokratycznego społeczeństwa,
jest zagrożone praktycznym wcieleniem orwellowskiej wizji, zamieniając ludzi w
posłuszne kukiełki, bezwolnych manipulowanych istot. W celu zapobieżenia
takiemu przerażającemu scenariuszowi, należy
działać teraz i niezwłocznie, ponieważ w warunkach autorytarnych rządów, jest
możliwa bardzo szybka realizacja inicjatywy podobne do PTS, z pominięciem lub
zignorowaniem demokratycznych procedur. Jeśli PTS trafi do rąk dyktatorskich
przywódców, natychmiast zostanie przekształcony w swego rodzaju społeczną
bombę jądrową, która niszczy fundamenty demokracji. W wtedy na ruinach
demokracji zostanie zbudowane państwo orwellowskiego typu. Czy chcemy
naprawdę spodziewać się takiej przyszłości?!
Kontynuując
biernie patrzeć i kontemplować, prowadzić puste rozprawy o tym, co dzieje się
wokół, nie zdając sobie sprawy, że jesteśmy na rozdrożu historycznym, aktywnie
nie stawiając się w celu zachowania swojej ludzkości, ryzykujemy zniszczenia
każdej demokracji, nieodwracalnie trafiając w bezwarunkowe poddaństwo elity
uzurpującej państwową władzę.
11. 02. 2016 r. Ervins
Ceihners, Dr. oec
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru