Certa amittimus, dum incerta petimus
Kas
on võimalik leida väljapääsu illusoorse
demokraatia ummikteelt?!
Tänapäeva ühiskonnas
on märgatav demokraatlike instituutide nõrkus, sotsiaalne ebavõrdsus, toimuda
lastud demokraatia piirangud ja tõlgendused soodustavad radikalismi, korruptsiooni, kuritegevust,
terrorismi, erinevaid vägivallailminguid, mis oma olemuselt on
vastureaktsiooniks kvasidemokraatliku avaliku võimusüsteemi poolt demonstreeritavale
jõuetusele, sotsiaalsete suhete mittevastavusele
objektiivse reaalsuse nõuetele (vt artiklit “Demokraatia
täiustamise võimalus” : http://ceihners.blogspot.com/ = www.blogger.com ).
Igaühes meist elab arusaam tõest, igaühes meist on peidus iha õigluse järele, otsime elu
mõtet, püüdleme eesmärgi poole, mis tuleneb ja tugineb meie väärtuste (valitud,
kasvatusega saadud, omandatud) kogumile kui tegevuse motiveeringu alusele. Juhul,
kui ühiskonda ühendavad ühised ideaalid, mobiliseerivad ideed, riigis on
loodud ja eksisteerivad indiviidi teadliku õiglustunnetuse elluviimiseks
vajalikud tingimused, siis ühiskond areneb õigusriigi raames, areneb rahulikul
teel. Kui aga on olemas võimu poolt pealesurutud piirangud, tõkked, puhkeb
vägivaldne võitlus nende vastu, riiklike instituutide käskude, dikteeritud normide
vastu, rahva soovide ja tahte vastaste autoritaarsete piirangute vastu.
Iga inimese,
kui ühiskonnaliikme elu on otseselt
sõltuv vastava sootsiumi domineerivatest väärtustest, moraalinormidest, levinud
käitumismudelite humaansest sisust ja nende adekvaatsete tegevusmotiivide kogumist,
väljakuulutatud inimesearmastuse ideaalide stimuleerivast jõust, esitatud ideede
altruistlikust täideviimisest. Senikaua, kuni üha jääme süvenenuks oma
igapäevasesse piiratusse, võitlusega elus toimetuleku eest tegelevad sotsiaalselt
laisad, apaatsed mugandujad, kes
usaldavad kriitikavabalt valitsevat propagandat, alluvad pimedalt manipulatsioonidele
enesega, olles omaks võtnud erinevad pealesurutud ksenofoobse, agressiivse
iseloomuga maailmapildid, - püüdmatagi leida ja mõista sündmuste põhjuseid, näha
olulist, - jätkub intensiivne ühiskonna aluste
erosioon, üsna reaalseks muutub meie
kõigi tuleviku ohustatus.
Olukorras, mil riigivõimu asutused ja struktuurid töötavad välja ja suruvad
inimestele peale poliittehnoloogide poolt väljatöötatud stereotüüpe, pseudoväärtusi, häbimärgistamisi,
inimesed kaotavad humaansuse: teadlikkuse, et me kõik oleme ühtne tervik - Inimkond. Selliste tingimuste
juures kultiveeritakse ühepoolselt õiget maailma nägemust, sellest tulenevat
sallimatust, agressiivsust, kui inimesed
- võimuhoobade juures olijate huvides, -
vastandatakse üksteisele, neid kasutatakse nagu vahendeid võimumeeste
omakasupüüdlike, küüniliste eesmärkide elluviimisel. Nad muutuvad pugejalikeks
teenriteks, saamahimulisteks ametnikeks, keda peamiselt huvitab ja motiveerib
rikkuse omandamine iga hinna eest, mitte oma missioon ja kohustus võimalikult täielikult tagada rahva huve. Reformeerimata
praegust võimu süsteemi, see jätkab degenereerumist,
pehkib, et kriitilisel hetkel kokku variseda – kogu rahva viletsuse ja massiliste
inimtragöödiate saatel.
Süvenedes ümberringi toimuvasse, kahjuks
peame tegema järelduse, et korduvalt propageeritud riiklikud saavutused, rahvamajanduse
kasv pole mitte võimulolijate teene, vaid hoopis rahva loova potentsiaali väljendumise
tulemus, mis sageli on saavutatud ebasoodsa keskkonna ja valitseva eliidi
tihti meelevaldsete, asjatundmatute
otsuste, selle omakasupüüdlike huvide poolt dikteeritud tegevuse kiuste. Millised
küll oleksid olnud me saavutused juhul, kui rahvale oleksid loodud vajalikud
tingimused loovuseks, ettevõtlikkuseks, tagatud
piiramatu, kuid vastutustundlik, tõeline väljendusvabadus! (vt artiklit “Kas kunagi elame õnnelikus riigis? :
www.blogger.com).
Eesmärgiga piirata ja välja rookida selline
negatiivsete asjaolude kasvupind,
autor
teeb ettepaneku võtta kasutusele sotsiaalse
identiteedi passid (SIP): vt artiklit
“Olla inimene: arusaamine, võimalus,
valik”: www.blogger.com Tulemusena
muutuks inimeste ja, esmajärjekorras, avaliku võimu esindajate
tegevuse motivatsioon, luues vajalikud eeltingimused demokraatia progressile otsese rahvavalitsuse kujul
(vt artiklit “Alternatiivse riigi arengu
visioon” : www.blogger.com ).
Selleks, et tajuda, mõista SIP ideed, hinnata
selle aktuaalsust, tähtsust, tuleb jõuda sotsiaalse teadlikkuseni selle
hädavalikkusest, kuni indiviidi enda arusaamiseni selle kasulikkusest ühiskonna
pakilisemate probleemide lahendamisel (vt artiklit “Reaalpoliitika puhastamise
võimalustest” : www.blogger.com). Vastasel juhul see, mis
on silmnähtav, vajalik meile kõigile, mõistmatuse
tõttu lükatakse tagasi, ignoreeritakse, ei
võeta vastu, muudetakse tabuks, kuna huvid
oma sotsiaalse seisundi säilitamiseks on palju tugevamad võimalikest, kuid sel
moel teadvustamata, hoomamata, hindamata
jäänud kasudest tulevikus.
Juhindudes oma egoistlikust lühiajalisest
seisukohast, moonutatakse tuleviku eluperspektiive, teadvustamata endale, et SIP
on tõhus instrument, mõjuv vahend selleks, et:
֍ juriidiliselt korrektselt sõnastada ja välja
töötada õiguslikult siduva isikuandmete kogumise – kasutamise kord, mis tagaks võimaluse
igal ühiskonna liikmel, igal indiviidil kontrollida, kes, mis eesmärgist
juhinduna, kelle nimel, kelle huvides, mispärast kogub, töötleb tema
isikuandmeid (vt artiklit “Sotsiaalse identiteedi
passi sihtfunktsioonist” :
www.blogger.com);
֍ saada rahva huve esindavate isiksuste objektiivse
iseloomustuse, mis annab tõese ettekujutuse nende tegevuse motiveeringu põhiväärtustest, nende
iseloomujoontest, silmaringist, võimekusest;
֍ anda võimalus igale isiksusele tõestada end,
kui sotsiaalne olend, kes on võimeline ja võib aktiivselt kaasa lüüa ühiskondlikus omavalitsuses, soodustades
riigivõimu transformeerumist
rahvavalitsusesks;
֍ luua tõhus tagasiside valijaskonna ja valitud
rahvaesindajate vahel, tagades sel moel süsteemaatilise, pideva rahva poolt delegeeritud
esindajate tegevuse järelvalve ja kontrolli, seoses sellega
saavutada reaalne sõnade ja tegude
kooskõla;
֍ vältida tänapäeval laialdaselt
kultiveeritavat ebaõiget ja ebamoraalselt provotseerivat praktikat – kõikjal
otsida ja näha välist kurjust, soovimata enesekriitiliselt hinnata enda
tegevust, vastuvõetud otsuseid ja nende tulemusi;
֍ õppida läbi ühiskonna peegli nägema ennast, mõistes,
et mistahes sotsiaalsete probleemide juurte
ja põhjuste uurimist tuleb alustada enda enesekriitilise hindamisega, et probleemide lahendus on sõltuv iseenese aktiivsest tegevusest;
֍ tajuda kogu ühiskonna ja isiklike huvide lahutamatut
seost, vastastikust sõltuvust, sel moel arendades solidaarsust, piirates egoismi ilminguid ja stimuleerides indiviidi
sotsialiseerumist, vabastades inimeste koostöö ammendamatud võimalused (vt artiklit “Ühistuliikumise võimas potentsiaal” :
www.blogger.com );
֍ teadvustada iga ühiskonnaliikme subjektiivse tõe ja õiguse
suhtelisust, tinglikkust, ebatäiust, sel moel motiveerides pidama konstruktiivset dialoogi erinevate nägemuste, seisukohtade
konsolideerimiseks, vastupidiste positsioonide lähendamiseks ühiste väärtuste ja huvide nimel, tulemusena oluliselt vähendades
konfliktide riske ja kõrvaldades nende lahendamise agressiivsed meetodid;
֍ oluliselt vähendada riske kasutada moodsa ühiskonna
teaduse ja tehnoloogia saavutusi
küüniliselt agressiivsete, autokraatlike juhtide kinnismõtteist sündinud ambitsioonide
elluviimiseks, valitseva eliidi amoraalsete eesmärkide saavutamiseks, politiseerides
rahvamasside kombelisust, hävitades
inimeste südametunnistust;
֍ säilitada seda, mis meile on antud vanemate
poolt, mida ise oleme saavutanud, teeninud, kogunud, s.o meist igaühe poolt
saavutatud seisund ühiskonnas, lubamata võimu juurde saada sotsiaalselt
ohtlikel inimestel, kes oma võimujanus,
avantüristlike ambitsioonide kinnismõtete, asjatundmatu, kitsarinnalise
maailmavaate poolt dikteeritud motiivide nimel on valmis ohverdama kaaskodanike elusid, hävitama inimeste isiksusi,
viies inimesed lojuste tasemeni, eksisteerimisinstinktideni, muutes nad
sõnakuulelikeks olevusteks, manipuleeritavateks subjektideks;
֍ vältida riiklikus ulatuses vigade retsidiive ja
ajaloolise kogemuse ignoreerimist geopoliitiliste
otsuste vastuvõtmise protsessis;
֍ tugevdada humanismile tuginevat väärtussüsteemi,
sel moel algatades inimeste tegevuse motiivide
harmoniseerimist kogu ühiskonna huvides;
֍ aktiviseerida indiviidi püüdlusi puhastuda
kõigest kurjast, s-o, oma isiksuse kahjulikest, ebasoovitavatest tunnustest, antisotsiaalsetest
omadustest, asudes vaimse arengu teele;
֍ suurendada armastust, austust üksteise vastu, omavahelist solidaarsust, näidates
orientiire, kuidas seda saavutada (vt artiklit
“Südame kutse” : www.blogger.com
);
֍ tagada dünaamiline tasakaal ühiskonna liikmete eneseväljenduse vabaduse ja ühiskonna huvidele vastava nende tegevuse demokraatliku kontrolli (enesekontrolli) vahel;
֍ tugevdada moraali, luues tasakaalu materiaalse ja vaimse vahel, kaine
mõistuse ja emotsioonide vahel, enesearmastuse ja altruismi vahel, egoismi ja empaatia,
filantroopia vahel;
֍ humanismi nimel ärgitada sotsaalselt aktiivseid ühiskonna liikmeid organiseeruma, viies ellu oma vaimset mina, oma võimekust üldiseks hüvanguks
(vt artiklit “Äratada Inimkond” :
www.blogger.com );
֍ arendada inimestes võimet
saada kriitiliselt mõistvateks kättesaadava info kasutajateks, sel moel kõrvale heites
eelarvamused, mõtlemismallid ja arusaamade retsidiivid, mis halvavad
inimeste omavahelist mõistmist, segavad nägemast reaalsust kogu selle
mitmekülgsuses, ignoreerivad silmaganähtavaid fakte, ei võimalda ära kuulata
mõistuse häält, aru saada argumentidest,
sel moel eitades loogikat ja arusaamist, viies ühiskondlikult kahjuliku, irratsionaalse
tegevuse juurde (vt artiklit “Tõe eristamine valest: tänapäeva võimalus” : www.blogger.com );
֍ orienteerida elama humaansetele suhetele
rajatud ja vastastikusele usaldusele,
südamlikkusele, aususele ja heatahtlikkusele tuginevat harmoonilist elu, mobiliseerides
rahva potentsiaali inimväärsete elutingimuste loomiseks;
֍ tõhusalt edendada indiviidi arengut
soodustavat teadmiste omandamist selleks, et täielikult avaneks iga isiksuse
võimed, talent ja koos sellega kaoks inimeste asjatundmatust ja kinnisideid
toitev keskkond;
֍ aidata avastada, harmoniseerida iga noore isiksuse kasvupotentsiaali, sihipäraselt ümber korraldades ja mõistlikult
reformides olemasolevat harisdussüsteemi;
֍ optimeerida garanteeritud põhisissetuleku
praktilist elluviimist, selle kasutamist sotsiaalsete erinevuste ja ebavõrdsuse vähendamiseks, ühiskonna
üldise ja iga selle liikme individuaalsete
huvide harmoniseerimisel (vt artiklit “Kuidas
tagada inimväärset elu” : www.blogger.com);
֍ Inimene lõppude-lõpuks suudaks teadvustada oma
sügavamat olemust: võimalust mööda täielikumalt, tõepärasemalt tundma õppida ennast ja ümbritsevat
maailma, et oma tegevuses juhinduda ja tugineda neile teadmistele, sel moel
viies ellu oma missiooni – saada Jumala vääriliseks abiliseks ja võitluskaaslaseks.
Endiselt enamus inimesi oma äärmiselt
tugeva isekuse, vulgaarse küünilisuse abil või banaalsest kitsarinnalisusest
vallatuna, pugedes eraelu puutumatuse varju, püüavad vabastada ennast isiklikult
kõigest riskantsest, ka mitmes mõttes
ebameeldivast oma moraalse näo eneseuurimise
ja teadvustamise aktist. Püüdes ignoreerida seda aktuaalset sotsiaalset vajalikkust ja nõuet, tulemusena tekib
bumerangi efekt – pidurdub enda progress, põhjustatakse hulgaliselt
kaasinimeste tragöödiaid.
See on seega siis ka üks praeguste
raskuste peamisi põhjuseid, kui reaalpoliitikat loovad inimesed oma ajastu, oma
sotsiaalse grupi eelarvamustega, kõlbeliste haigustega. Seetõttu juhtivate poliitikute
iseloomuomadused, nende maailmavaade mängivad sageli tähtsamat rolli riigi
arengus, kui nende professionaalsed oskused. Seda enesele teadvustamata, poliitikud
lollitavad end ise ja koos sellega oma valijaskonda, viies rahvamassid – teadlikult
või ebateadlikult, kollektiivse
hulluseni, hävitades terve mõistuse, piirates indiviidi väljendusvabadust, külvates
asjatundmatuse seemneid, ärgitades inimestes primitiivseid, madalaid instinkte.
Kahjuks, selline olukord ei parane
senikaua, kuni enamus inimesi on sunnitud kogu oma jõud pühendama võitlusele eksistentsi
pärast, s.o oma esmaste vajaduste rahuldamiseks. Nende vaimsete
nõudmiste tase püsib üsna madal, kuid eneseteadvustamine jääb primitiivseks, sel
moel piirates isiksuse eneseväljenduse võimalust
ja vabadust, võimaldamata tõeliselt tõendada
ja väljendada oma inimlikku olemust.
Sellistes tingimustes ühiskonnas valitsevad ettekujutused poliitilisest
vastutusest, aususest, südametunnistusest
niimoodi jäävadki sammeldunuks - räpast,
korrumpeerunud poliitikat loeme jätkuvalt iseenesestmõistetavaks ja õigustatuks,
kuna sageli oma tunnetuses ise pole palju paremad. Jätkuvad katsed ümber kirjutada ajalugu, võltsides seda
vastavalt poliitilisele konjunktuurile, et rahvale põhjendada näilist demokraatiat, ilustatud autoritaarsust,
et luua ja hoida püsivalt päevakorral vaenlase kuvandeid ja sel moel õigustada oma
vigu, et kuidagimoodi maskeerida teostatavat
antisotsiaalset poliitikat. Seega
paljud nii jätkavadki kannatamist mälukaotuse all vanemate ja vanavanemate
poolt üleelatu suhtes, jäädes endiselt pimedaiks ja kurtideks tuleviku nõuetele,
tundetuiks teiste valude suhtes.
Juhul, kui me kõik soovime elada heaolus, kas
seepärast peab sõdima, agressiivselt käituma, sekkuma avantüüridesse, valetama,
punuma intriige?! Võrreldamatult tõhusam ja humaansem on leida ühiskonna seesmised potentsiaalid, mobiliseerida oma riigi
ressursid, edendada ja arendada inimeste loovust, eneseväljendust, inimlikkust!
Need siis ka on iga riigi tegelikud rahvuslikud huvid, mitte aga võimu poolt pakutavad, rahvale pealesunnitud tõlgendused.
Võib ju jätkata elamist (eksisteerimist) nii,
nagu senini! Kuid see tähendab:
◊ suure ühiskonna osa passiivset nõustumist, jõuetut ja pimesi kohandumist
olemasoleva karmi reaalsusega, sotsiaalsete negatiivsete ilmingutega, sel moel
leppides oma elu aluste jätkuva murendamisega, kõlbeliste väärtuste degradeerumisega, poliitilise eliidi kõikelubatavusega ja rahva huvide ignoreerimisega,
sotsiaalsete konfliktide süvenemist
provotseerival moel või isegi avaliku agressiooni kujul - tulemusena lammutades inimsuhteid, meie kõigi
tulevikulootusi ja väljavaateid paremale elule;
◊ leppimist saavutatud status quo, hellitades petlikke lootusi, et on võimalik säilitada oma sotsiaalset staatust, tagada oma laste tulevik, vaatamata võimuesindajate sageli
ebakompetentsele, väärale ja rahva huvidele mittevastavale poliitikale;
◊ raevuka võitluse jätkamist sotsiaalselt
ebasoodsate tagajärgedega, kuhu haaratakse kaasa paljusid patriootiliselt
häälestatud, filantroopiale orienteeritud
isikuid, samuti ka humanismi ja heategevuse ideaale esindavaid valitsusväliseid
organisatsioone. Nii vähendatakse pinget ühiskonnas, aktiivselt aidates
vähemvõimekatel riigi võimustruktuuridel lahendada teravaid sotsiaalseid probleeme
nende asemel. Ehkki küll see tõesti on reaalne abi paljudele kannatanutele, kuid
kahjuks, olemuselt selline ühiskonna toetus riigi ametkondadele on ja jääb, kui asjatu katse täita
auklikku tünni veega, kuna sellisel teel pole võimalik ja ei saa kõrvaldada sotsiaalsete negatiivsete tulemuste olemasolu põhjuseid.
Kas tõesti on nii raske tajuda, et SIP sisseviimine
ise võib olla kõige märkimisväärsem
panus kõige väärtuslikumasse kapitali – Inimesse! Mis siis veel on vajalik,
et mõista, kuidas pakutud, aktuaalsete probleemide lahendust SIP kasutatamise
kaudu antakse igale ühiskonna liikmele
tema elu stabiilsuse garantiid, võimalust säilitada kindlaid tulevikuväljavaateid,
lubamata lammutada inimeste elusid ambitsioonikate, võimuga hellitatud ja ühiskonna
poolt nõrgalt kontrollitud riigimeeste autoritaarse
tegevuse tõttu. Inimesed on ikka jäänud marionettideks,
mängukannideks võimuahnete juhtide
kätes, nagu seda juba on kogenud ja üle elanud eelnevad põlvkonnad. Mille
poolest siis meie nüüd oleme paremad?!
Kas tänane olukord – sõjatrummide põrina
saatel – ei muutu sarnaseks juba varem üleelatule? Kas tõesti me
peaksime sellega leppima, jätkama eksisteerimist,
minnes pimedalt amoraalsete poliitikute lõa otsas hävingusse, uutesse
sõjakoledustesse?! On ju kohutav, et meie päevil on võimul veel nii palju agressiivseid
poliitikuid, kes oma avantüristliku tegevusega jätkavad rahvusvahelise pinge eskaleerimist,
samuti ka piiratud subjekte, kes võivad kiretult arutleda uue maailmasõja võimalusest, ilmselt isegi teadvustamata, et see viib nende endi ja
kogu tsivilisatsiooni hukule. Seda ei tohi lasta toimuda!
SIP idee nii jääbki subjektiivsesse staatusesse,
senikaua, kuni see on vaid üksikute isikute poolt teadvustatud. Ent niipea, kui
ilmneb sotsiaalne nõudlus (mis objektiivselt juba eksisteerib, kuid mida subjektiivselt
ignoreeritakse), selle võtab vastu ja seda suunab organiseeritud inimeste ühendus, selle täiustamisel, elluviimisel
löövad kaasa paljud huvitatud, see omandab objektiivse iseloomu, muutub inimeste
sihikindla tegevuse juhtmotiiviks, sotsiaalse progressi ajendiks ja garandiks.
Ühiskonna vaatepunktist on väga ohtlik venitada SIP algatuse
elluviimisega, kuna sellise iseloomuga initsiatiiv võib saada üle võetud ja
ellu viidud diktaatorlike juhtide ja autoritaarsete
režiimide huvides (nt Tšetšeenias seda juba püütakse teha Ramzan Kadõrovi
toetusel ja heakskiidul: vt https://lenta.ru/news/2016/02/18/passport/
).
SIP analoogse initsiatiivi elluviimine
väljaspool demokraatlikku ühiskonna kontrolli ähvardab orwelliku nägemuse praktilist
elustamist, muutes inimesed kuulekaiks marionettideks, manipuleeritavaiks
tahtetuiks olendeiks. Selleks, et mitte võimaldada sellise õudsa tulevikustsenaariumi
elluviimist, tuleb tegutseda nüüd ja viivitamatult, kuna autoritaarse võimu tingimustes on võimalik väga operatiivselt
ellu viia SIP sarnased initsiatiivid, minnes mööda demokraatlikest protseduuridest
või ignoreerides neid. SIP, sattudes diktaatorlike juhtide kätesse, viivitamatult
muudetakse omamoodi sotsiaalseks aatompommiks,
mis hävitab demokraatia alused. Seejärel demokraatia varemetele ehitatakse üles
Orwelli tüüpi riik. Kas tõesti me sellist tulevikku soovime oodata?
Jätkates passiivselt jälgimist ja kaalutlemist,
tühjalt arutlemist ümberringi toimuva üle, mõistmata, et oleme ajaloolisel
ristteel, aktiivselt sekkumata tegevusse oma inimlikkuse säilitamise eest, riskime
lammutada igasuguse demokraatia, pöördumatult sattudes riigivõimu usurpeerinud eliidi tingimusteta orjusse.
Ervins Ceihners, Dr.oec
Suomen sata uutta mahdollisuutta 2018–2037
(Yhteiskunnan
toimintamallit uudistava radikaali teknologia)
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru